Ook in het vredige Zweden kan IS toeslaan!

Pascal Engman is journalist en werkte bij verschillende Zweedse kranten. Hij nam een sabbatical, schreef daarin zijn debuut Patriotten waarvan inmiddels de televisierechten zijn verkocht aan een productiebedrijf in de V.S. De weduwen is het derde deel uit de serie met rechercheur Vanessa Frank in de hoofdrol. Eerder verschenen Vuurland en Femicide. De vertaling is van Ydelet Westra.
Stockholm wordt opgeschrikt door twee moorden: een op een ervaren politieman en een op een jonge vrouw die vooralsnog niet geïdentificeerd kan worden. Vanessa Frank wordt opgeroepen om aan deze zaak te werken. In eerste instantie lijkt het alsof het meisje op de verkeerde tijd en plaats aanwezig was. Iedereen is ervan overtuigd dat het meisje ‘collateral damage’ is, het doelwit van de moordenaar is vast de politieman geweest die meerdere vijanden in het criminele circuit had gemaakt. Maar als duidelijk wordt wie het vrouwelijke slachtoffer is en Vanessa daarom van de zaak wordt gehaald, is het voor Vanessa meteen duidelijk dat de zaak veel gecompliceerder zal liggen. Officieel mag ze zich niet met het onderzoek bezighouden maar gelukkig wordt ze op alle mogelijke manieren toch van informatie voorzien. En terwijl haar collega’s zich concentreren op de moordzaak van hun collega, volgt Vanessa – zoals gewoonlijk – haar eigen spoor. Een spoor waarin ze zich vastbijt en dat haar in de buurt van de gevaarlijke terroristische beweging IS brengt die in Zweden een actieve cel heeft. Een cel die een grote aanslag aan het voorbereiden is die de wereld op zijn grondvesten zal laten schudden. Komt ze op tijd om de aanslag te verijdelen?
In dit derde deel heeft Vanessa het erg moeilijk, ze moet de dood van een dierbare verwerken, een dierbare die ze blijkbaar toch niet zo heel goed kende. En er komen andere verantwoordelijkheden op haar af, is ze daar wel klaar voor? En wat te denken van de tien jaar jongere Nicolas, die wederom in haar leventje opduikt. De aantrekkingskracht tussen hen is enorm maar Vanessa blijft afstand houden, een serieuze relatie zit er volgens haar voor hen niet in. Is dat zo?
Voor mij is dit derde deel het sterkste deel tot nu toe, het karakter van Vanessa Frank wordt steeds verder uitgediept, het blijft gelukkig een eigenzinnige tante die grotendeels haar eigen intuïtie volgt bij het oplossen van ingewikkelde zaken maar de hulp van anderen daarbij zeker niet afslaat. Een ingewikkeld plot maakt dat je vaak op het puntje van je stoel zit. De auteur schuwt daarbij het geweld niet, maar weet het geweld ook te verklaren. En onwillekeurig vraag je je af: kan dit hier ook gebeuren? En hebben wij dan ook een alerte Vanessa Frank in onze gelederen? Ik geef De weduwen graag een dikke vier sterren.

Meer recensies van Jeannie Bertens