Verrassend debuut

Jeannie Bertens 03 juli 2022
Koen Caris heeft met deze coming of age een mooi debuut neergezet. Hoofdpersoon is Ben een zeventienjarige puber die opgroeit in een naargeestig dorp en ervan droomt om naar de grote stad te gaan. Hij zit in zijn eindexamenjaar net als zijn vrienden door dik en dun, Tom en Hetty. Naarmate de temperatuur stijgt in de zomer van de examens, stijgt de spanning in het dorp ook. Nog voor de examens starten, wordt het dorp opgeschrikt door de suïcide van Emma, een klasgenootje van Ben. Oude wonden worden opengereten, drie jaar eerder is zijn zusje Kim op dezelfde wijze overleden. Na haar dood is de vader van Ben uit het zicht verdwenen. Met zijn moeder praat hij niet over Kim en al helemaal niet over zijn schuldgevoelens omtrent haar dood. Ondanks Emma’s overlijden, houden de scholieren toch enkele examenfeesten waar langzamerhand gevaarlijke rituelen ontstaan. Rituelen die eerst tot de dood van Milan leiden en daarna nog meer slachtoffers eisen. Wat is er aan de hand in het dorp? En wat kan Ben er tegen doen of is dat juist niet de bedoeling? Caris zet een beklemmende sfeer neer in een dorp waarin eigenlijk nooit zoveel gebeurt. Het is de zomer waarin Ben volwassen zal worden en afscheid gaat nemen van zijn jeugd. Een mooi verhaal me een flinke emotionele lading. Een boek dat nog even nazindert.

Meer recensies van Jeannie Bertens