Prima debuut!

Jeannie Bertens 03 juli 2022
De hoofdpersoon uit Arab is Bassam ook wel Sammy genoemd, een Iraans jochie dat met zijn vader in Schiedam leeft. Zijn moeder, Maman, is na jarenlang ziek te zijn geweest, overleden toen Bassam twaalf jaar was. Hij mist haar enorm. Op zijn vader kan hij niet bouwen, integendeel, zijn vader leunt op hem. Aan zijn oudere broer en zus heeft hij ook al niet veel. Om te kunnen leven, gaat Bassam al vroeg dealen. Langzaam maar zeker raakt hij in de netten van de onderwereld verstrikt, komt hij daar ooit nog uit? Bassam heeft veel vrienden, zo zijn er Mo en Gi, twee broers, en Izzy. Ze zijn al samen vanaf de kleuterschool en de moeder van Mo en Gi zorgt ook voor Bassam na het overlijden van zijn eigen moeder. En natuurlijk is er Ayla, een Turks meisje op wie Bassam altijd al verliefd is geweest. Dat is wederzijds maar of een relatie ooit kans van zijn slagen heeft is maar zeer de vraag. Daarvoor zijn er te grote cultuurverschillen.
Arab is een rauw verhaal, geschreven met veel emotie. Het laat ons het straatleven zien in Schiedam. Het legt bovendien op een keiharde manier de kloof tussen arm en rijk bloot. Rahimzadeh laat ons zien dat Bassam in zijn leven niet zoveel te kiezen heeft, hij moet overleven in een wereld vol geweld waarin vriendschap een belangrijke rol speelt maar ook een grote prijs kan hebben. Door middel van flashbacks kom je erachter wat het keerpunt van Bassams leven is geweest. Waar het grote verdriet een gat in zijn hart heeft gemaakt. Hoe de woede opgekropt wordt en er uiteindelijk toch uit zal moeten komen.

Meer recensies van Jeannie Bertens