Spanning in het Britse koningshuis

Drakenbloed is het derde deel uit de spannende serie met twee Vlaamse tieners, Kaat en Eva, in de hoofdrol. Eerder verschenen Ravenburcht en Wolvenhart. Samen met de ouders van Kaat vertrekken de twee meiden voor de kerstvakantie naar Londen. De moeder van Kaat komt uit Engeland en mag daar een aantal dagen in de koninklijke archieven van het imposante kasteel van de Britse koninklijke familie te Windsor, werken aan onderzoek. Ze logeren in de directe nabijheid en al op de eerste dag worden ze opgeschrikt door politiesirenes. Er blijkt een belangrijk document gestolen te zijn. De interesse van Kaat en Eva is meteen gewekt. En tijdens hun eerste bezoek aan het kasteel doet Kaat een opvallende ontdekking. Natuurlijk wordt de Britse politie meteen ingeschakeld, de inzet van de meisjes wordt geprezen maar ze mogen zich niet met het onderzoek verder bemoeien. Dat laten Kaat en Eva zich niet zomaar zeggen. Wanneer ook Raf, de vader van Kaat een paar dagen in Londen moet werken, gaan ze tóch op onderzoek uit. Daarbij worden ze geholpen door Aiden, een knul die in het kasteel woont en er goed de weg weet. Gezamenlijk ontdekken ze van alles, ze ondernemen gevaarlijke capriolen om achter de waarheid te komen, maar weten ook op tijd hulp in te schakelen wanneer dat nodig is.
Ina de Man heeft weer een heel mooie jeugdroman neergezet. Kaat en Eva zijn twee nichtjes, elkaars tegenpolen maar ook elkaars hartsvriendinnen. In de eerste twee delen hebben ze al veel spannende avonturen beleefd en ook nu weer is dat het geval. De auteur heeft de karakters van Kaat en Eva goed te pakken: de slimme Kaat die voortvarend te werk gaat en veel parate kennis heeft en de stille, wat volgzame Eva die meer gevaar ziet en uitstekend kan analyseren. Eva die af en toe Kaat stevig op haar nummer kan zetten wanneer ze in haar ogen té ver gaat. Ik vond met name de wisselwerking tussen Kaat en Eva verrassend én aangenaam. De Man heeft er echte tieners van gemaakt, de karakters zijn duidelijk geëvolueerd. In de vorige twee delen heeft De Man veel geschiedkundige feiten verwerkt in het plot en dat is ook nu weer het geval. De slag bij Hastings, Willem de Veroveraar (de eerste Normandische koning in Engeland), het ontstaan van de Orde van de Kousenband én de erfopvolging van het Britse koningshuis, het komt allemaal aan de orde in dit spannende verhaal. En bovendien op een manier die de jeugd zal aanspreken: vlot, bondig en vol mysterie. Ik vond dit derde deel tot nu toe het beste uit de reeks en beloon het graag met vier sprankelende sterren.

Meer recensies van Jeannie Bertens