Spannend!

Jeannie Bertens 24 september 2019
Zine Jonson is het pseudoniem van Isa Maron, ze is de schrijfster van de vierdelige serie De Noordzeemoorden. Ik was daardoor erg benieuwd naar deze thriller van haar hand.
Het boek is opgebouwd in twee delen, beide delen hebben een proloog en zijn opgebouwd uit korte hoofdstukken. Er zijn ook hele korte hoofdstukken die schuingedrukt staan, deze hoofdstukken zijn geschreven vanuit het perspectief van Het Kind, een onbekend kind dat akelige gebeurtenissen meemaakt. Ze geven het verhaal een bijzonder cachet.
De rest van het verhaal wordt geschreven vanuit het perspectief van Fay, een jonge vrouw.
Fay is op jonge leeftijd haar ouders verloren en staat er grotendeels alleen voor in het leven. Ze heeft gelukkig wel een beste vriendin, Maxime, waar ze veel mee belt en af en toe leuke dingen onderneemt. Via Maxime leert ze Paul kennen, de vlam tussen hen slaat over en voor het eerst sinds lang voelt Fay zich geliefd. Paul trekt al snel zowat bij haar in, verwent haar met liefde en aandacht. Aandacht die ze verder niet veel krijgt en al helemaal niet op haar werk waar ze gepasseerd wordt door een jongere collega. Dat zorgt voor veel frustraties bij Fay.
Paul wil echt samen gaan wonen en haalt Fay over om samen een huis te gaan kopen. Fay heeft zo haar bedenkingen, ze zijn immers pas een half jaar bij elkaar, maar uiteindelijk geeft ze toe. Paul heeft al een huis op het oog, samen gaan ze kijken en ook Fay ziet de mogelijkheden van het huis. Ze kopen het en kunnen er meteen in gaan klussen.
Het is dan dat Paul langzamerhand gaat veranderen. Hij heeft veel minder tijd voor haar, al zijn vrije tijd gaat zitten in het verbouwen van hun huis. Hij doet dat met vrienden die ze nooit ziet. Fay neemt Maxime in vertrouwen, als Paul, ook nadat ze zijn gaan samenwonen, vreemd blijft doen.
Maxime adviseert haar om het met Paul te bespreken. Fay vindt dat een goed plan en op een avond besluit ze het met hem te bespreken. Dat had ze beter niet kunnen doen…..

Mijn mening: Ik heb een spannend verhaal gelezen, Zine Jonson bouwt het verhaal goed op en zet je als lezer regelmatig op het verkeerde spoor. De afwisseling tussen de hoofdstukken is goed, de korte intermezzo’s met Het Kind doen ertoe en maken het geheel nog spannender. Wie is Het Kind? Een mooie, vindingrijke ontknoping volgt.
Vier sterren voor een spannend boek dat ook nog eens vlot leest.

Meer recensies van Jeannie Bertens