Heerlijke thriller

Jeannie Bertens 08 januari 2020
Zoals alle romans van Arnaldur Indridason speelt ook dit verhaal zich af op het mooie IJsland, land van bittere koude en grote gletsjers. Maar ook die gletsjers hebben last van de klimaatverandering: elk jaar smelten ze verder. En dan kunnen er duistere zaken aan het licht komen…..
Op de gletsjer Langjökull wordt een lichaam gevonden, vastgevroren in het ijs, goed geconserveerd door de extreme temperaturen. Het blijkt om Sigurvin te gaan, een ondernemer die al dertig jaar vermist is.
De gepensioneerde politierechercheur Konráð wordt gebeld, hij is degene die dertig jaar geleden nauw bij het onderzoek betrokken was. De mysterieuze verdwijning heeft hem nooit losgelaten en, na een van zijn kant aarzelend begin, wordt hij toch weer geobsedeerd door de kwestie. Officieel mag hij zich natuurlijk niet bemoeien met het onderzoek maar het wordt hem toch oogluikend toegestaan om zelf op onderzoek uit te gaan. Dertig jaar geleden werd Hjaltatín verdacht, een medeondernemer die ruzie met Sigurvin had. Er was echter niet genoeg bewijs om hem te veroordelen en Hjaltatín heeft zijn onschuld altijd volgehouden. Ook nu wordt deze man weer opgepakt en hoewel hij terminaal ziek is, ondervraagd. Maar Hjaltatín wil alleen door Konráð ondervraagd worden.
Konráð gaat erop in maar tijdens dat gesprek wordt er niets duidelijker. Helaas sterft Hjaltatín even later en loopt dat spoor dood. Er komt pas schot in de zaak wanneer de zus van Vilmar oftewel Villi zich meldt. Villi is zeven jaar geleden in een winterse nacht aangereden en gestorven, de chauffeur is nooit gevonden. Hjerdis, de zus van Villi, is ervan overtuigd dat haar broer ongewild details van de verdwijning van Sigurvin heeft meegekregen als kind. Hij heeft daar in de jaren voor zijn dood veel over gepraat. Zou hij vermoord zijn? Konráð gaat op zijn eigen, onorthodoxe manier te werk, langzaam ontrafelt hij het mysterie. Het speuren naar feiten heeft ook een helende werking op hem. En er is nogal wat te helen bij Konráð! In zijn verleden is veel gebeurd, dat heeft diepe wonden bij hem geslagen. De auteur neemt de tijd om dat verleden met steeds kleine aanwijzingen helder te krijgen. Kleine aanwijzingen spelen ook een rol bij het ontrafelen van het drama dat zich dertig jaar geleden heeft afgespeeld.
En zoals heel vaak bij deze auteur, loopt het verhaal dan toch steeds weer anders dan dat je als lezer had bedacht.

Mijn mening: Konráð is de hoofdpersoon in een nieuwe serie van Arnaldur Indridason en wat heeft deze auteur me nieuwsgierig gemaakt naar het tweede deel! Het verhaal in Smeltend ijs heeft de auteur vakkundig tot een mooie ontknoping gebracht maar tegelijkertijd weten we nog maar zo weinig van Konráð. De losse flarden die we hebben meegekregen van zijn moeilijke jeugd, de onverdraagzame vader die vermoord is door een onbekende moordenaar. Zijn huwelijk met Erna die na een slopende ziekte is overleden. Konráð worstelt met schuldgevoelens, maar zijn die terecht? Vragen die de auteur door zijn manier van schrijven oproept, hij strooit hier en daar wat kleine feitjes, prikkelt je om nog eens terug te lezen. Je speurt mee, niet alleen naar de moordenaar van Sigurvin of Villi maar ook naar de geheimen in het leven van Konráð. Smeltend ijs is geen spannende pageturner, integendeel zelfs, heel veel spannende momenten kent het boek niet. En toch is het een prachtige thriller! Konráð komt een beetje klungelig over, zijn vorderingen in het onderzoek lijken toevallig maar onder dat laagje van klungeligheid zit een vlijmscherp denkend mens. Een mens met menselijke foutjes maar ook een die al reflecterend zijn eigen leven onder handen neemt. De keuzes die hij daarbij maakt, zijn soms onverwacht en niet altijd de voor de hand liggend.
De titel is logisch, het smeltend ijs legt het lijk van Sigurvin bloot, dertig jaar na zijn verdwijning. Geheimen komen altijd aan de het licht lijkt de onderliggende boodschap te zijn. De cover laat een vlinder zien, gevangen in het ijs.
Ik heb weer genoten van de prachtige schrijfstijl van deze fantastische auteur, ietwat melancholisch en met een nieuw hoofdpersonage: Konráð. Ik hoop dat Smeltend ijs het eerste deel in een lange reeks met Konráð wordt. Vijf sterren!

Meer recensies van Jeannie Bertens