Beschadigd vertrouwen

Jeannie Bertens 15 maart 2020
Verraad, deel 1 Mianara is op 25 januari 2020 gelanceerd tijdens het SchrijfEvent Boek10.
Jesse van Willigenburg (1993) is van jongs af aan helemaal gek van gamen en later ook van het schrijven van fantasieverhalen. Hij is altijd op zoek naar zijn plekje in de wereld maar komt uiteindelijk tot de conclusie dat je die zelf ook kunt inrichten.
De wereld van Mianara is zijn poging om de negatieve dingen in het leven, maar ook de positieve, een waardige plaats te geven. Waar onze wereld gebonden is aan de regels en wetten der natuur, biedt de wereld van Mianara de uitkomst om daar op een heel andere manier mee om te gaan.

‘In het begin was er niets. Tot de Vier een deel van zichzelf opofferden om ons bestaan vorm te geven.
Feon, de draak, Heer van Vuur;
Aeris, de adelaar, Dame van de Lucht;
Terral, de duizendpoot, Heer van de Aarde;
Aqua, de schildpad, Dame van Water.
De vier goden bundelden hun krachten. Feon gaf zijn drakenvuur, Aeris haar adem, Terral een schilfer van zijn dekschild en Aqua een van haar tranen.
Samen creëerden ze zo ons universum en het leven met de magische energie die wij nu als Mana kennen.
Iedereen wordt geboren met een kleine hoeveelheid van deze magische energie. Slechts enkelen worden geboren met een sterkere affiniteit voor Mana. Deze zogeheten Magii (enkelvoud: ‘Magus’) zijn altijd Mianara.’
De hoeveelheid Mana bepaalt het verschil tussen de Mianara en de Anuki, de andere wezens in de wereld van Mianara. Dit verschil voedt jaloezie en daardoor ontstaan er spanningen tussen beide bevolkingsgroepen. De Anuki hebben het voor het zeggen en onderdrukken de Mianara.

Het verhaal start bij Malika, een jong Mianara meisje. Op een kwaad ogenblik vallen Anuki krijgers haar ouderlijk huis binnen, Malika kan zich gelukkig op tijd verstoppen maar haar broer en haar ouders worden weggevoerd naar de gevangenis, Malika zal hen nooit meer zien. Ze wordt opgevangen door Aridis, ook Mianara en lid van de Wolven, een verzetsgroep van Mianara. Malika sluit zich bij de Wolven aan en niet veel later geldt dat ook voor Najeer. Najeer wordt uit een brandend weeshuis gered waarbij hij zijn zusje Maia uit het oog verliest. Het kwartet wordt volgemaakt door Fade, een gedaanteverwisselaar. Het verhaal wordt vaak in de ik-vorm verteld door één van deze vier.

Najeer en Malika worden door de Wolven opgeleid en vormen samen een goed team. Intussen wordt de macht van de Anuki steeds groter en worden de Mianara verder onderdrukt. De Wolven ruiken een complot tegen de Mianara en doen er alles aan om te ontdekken wat de bedoeling kan zijn van Operatie Zondvloed. De vier jonge Wolven worden op pad gestuurd, ondersteund door een aantal ervaren oudere Wolven. Zijn zij in staat om operatie Zondvloed af te wenden om zo het voortbestaan van de Mianara veilig te stellen?

Mijn mening: In potentie een heel mooie wereld, de wereld van Mianara. De tegenstellingen tussen Mianara en Anuki worden goed neergezet. De perspectiefwisselingen volgen elkaar snel op en het is niet altijd duidelijk voor de lezer wie nu aan het woord is, Najeer, Fade, Aridis of Malika. De hoofdstukjes zijn relatief kort en de hoofdrolspelers wisselen elkaar voortdurend af. Daardoor ontstaat een vrij rusteloos geheel. Het wisselen van perspectief gebeurt in het fantasygenre veel en voegt zeker een extra dimensie aan het totale verhaal toe. Die dimensie wordt groter wanneer de specifieke verhaallijn dan wat langer duurt. Dat brengt meer rust in het verhaal en meer diepgang voor het betreffende personage. Dit boek had dus wat mij betreft veel dikker mogen zijn waardoor het verhaal beter tot zijn recht had gekomen. Desalniettemin een prachtige prestatie van een zo jonge auteur. Een mooi boek, drie sterren, maar er had voor mijn gevoel beslist meer ingezeten als de individuele verhaallijnen wat langer waren. Misschien goed voor het vervolg dat er hopelijk aankomt?

Op de cover zien we Malika, het Mianara meisje tegen een dreigende achtergrond.

De titel verraad geeft aan dat er ergens in het verhaal verraad wordt gepleegd door iemand die vooraf te vertrouwen leek.

Meer recensies van Jeannie Bertens