Tweeling leed

Johanna Lime 08 juni 2023 Auteur
In een wereld met pure mensen en gemodificeerde mensen maakt het nogal wat uit of je puur bent of dat je bent aangepast met technologische ingrepen. Puren krijgen een basisinkomen, gemodificeerden krijgen puntenaftrek en moeten hard werken om hun kostje te verdienen. Wanneer Arno en Melissa een tweeling krijgen en er een erfelijke ziekte in de familie blijkt te zijn, waar in het voorafgaande proces te weinig aandacht is besteed, blijkt dat een wig te slaan in hun relatie en gaan ze uit elkaar.

Het conflict tussen puren en gemodificeerden is een terugkerend thema in de serie van de zwijgende aarde. Dit verhaal speelt op de aarde en begint zevenendertig jaar voor de zwijging. Het loopt door totdat de zwijging wordt opgelost. In de tussen tijd ontstaan er actiegroepen, politieke groeperingen en allerlei bewegingen die tegenover elkaar staan. In het midden van alle gebeurtenissen ligt de grote vraag wat er gebeurt met de tweeling en het leed dat hun is aangedaan.

Dit boek las voor mij als een verhaal dat als lijm moest dienen voor de boeken die in deze serie eerder al uitgegeven waren. De zwijgende aarde speelt zich tot nu toe af in de Habitats in de ruimte en Vesta, op Mars en op Titan, en nu dus ook op de aarde. Daardoor wordt het overkoepelende verhaal wat gefragmenteerd aangeleverd en was het blijkbaar nodig om meer achtergrondinformatie te geven over de politieke achtergronden en waar de opstand tegen de VAHA vandaan gekomen was. Ik vind het dan ook goed gevonden van het schrijversduo dat ze hier menselijke leed in de vorm van een genetisch erfelijk defect hebben gebruikt om er een gelaagd verhaal van te maken. Niet alleen de politieke opstand tegen de VAHA wordt verklaard, maar ook alle menselijke dramatiek van het leven met puren en gemodificeerden. Ik blijf het een goed idee vinden om met meerdere auteurs in dezelfde verbeeldingswereld aan een overkoepelend verhaal te schrijven, dat uit meerder aparte delen bestaat. Het nadeel vind ik echter wel dat het grotere verhaal op deze manier gefragmenteerd wordt gebracht en daardoor leest het wat mij betreft minder prettig dan bijvoorbeeld een lekkere dikke fantasy/sciencefiction roman.

Meer recensies van Johanna Lime