Onderkoelde spanning

Jolanda Pikkaart 17 februari 2021 Auteur
4 mensen boeken een bootreis op zoek naar het noorderlicht en walvissen. Dit klinkt als een reisboek, maar deze vier reizigers spreken af dat ze iemand tijdens de reis gaan vermoorden. Maar of dat nu zo simpel is als ze vooraf op het literaire forum bespreken?

Het boek komt langzaam op gang. In het begin had ik even moeite om in het verhaal te komen. De spanning is vooral onderhuids en groeit door het boek heen.

De sfeertekeningen zijn mooi. Ik zag het voor me, voelde de koude en de vreugde als ze walvissen of het noorderlicht zien. Als zonaanbidster wil ik nu bijna ook mee met zo'n reis. Zonder de moordopdracht dan graag. ;-)

De ik-persoon (Noor) vertelt over de reis en de zoektocht naar een slachtoffer. Ook is er een verhaallijn over het online forum waar de vier elkaar ontmoeten en een boek bespreken waarbij ze op het idee van een moord komen en de bootreis. En er is een verhaallijn na de reis tijdens een tv-show, waarbij de reizigers ingaan op wat er uiteindelijk op de reis voorgevallen is.

Stapje voor stapje leer je de personages kennen en hun motivatie om voor deze bijzonder moordreis te kiezen.

Dan komt de ontknoping. Het eind van het boek is het lezen meer dan waard. Een plot dat ik graag zelf had willen bedenken. Wow, goed gedaan Mariska

Meer recensies van Jolanda Pikkaart