Goed leesvoer vol kronkelende wingerds, stotterende moordenaressen en verzonnen vriendinnen

Joost Uitdehaag 12 april 2020
Thuiszittend met het virus was er voldoende gelegenheid me eens diep in deze bundel onder te dompelen. Elly Godijn heeft het voor elkaar gekregen om een 25-tal prachtige verhalen van bekende en onbekende auteurs te bundelen, Keurig uitgegeven: ik ben nog geen spel- of opmaakfout tegengekomen. Daarbij werd ze geholpen door een aantal bekende namen in het korte-verhalen wereldje. Mike Jansen schreef het prachtige Door het Vuur. Johan Klein Haneveld deed de eindredactie. Als disclaimer wil ik even zeggen dat ikzelf het bonusverhaal in de bundel schreef, en daarvoor een gratis bundel kreeg, maar ik had niets met de selectie te maken, dus ik kon vrolijk onbevooroordeeld lezen. Mij troffen het hilarische einde van Max’ Jas van Elzo Smid, en de weelderige, negentiende-eeuwse beschrijvingen van De Dienaar van Stefanie Hulst. Het Droomkind van Jeroen van Berckum viel dan weer op door de vlotte stijl, zodat ik als een mes door warme boter door het verhaal heenlas. Ik ga niet elk verhaal afzonderlijk bespreken, maar er zitten zeker nog meer pareltjes in. De gemeenschappelijke thema’s geven aan wat de genreschrijvers bezighoudt. Angst voor de ondergang van de natuur. Omgaan met verlies. Het overwinnen van overheersing. Goed leesvoer dus.

Meer recensies van Joost Uitdehaag