Prachtige, gedetailleerde roman over Romeinen en Kelten in Vlaanderen

Joost Uitdehaag 21 juli 2022
Ik pakte dit boek op op aanbeveling van een vriend die precies op de hoogte is van wat er allemaal verschijnt bij kleinere uitgeverijen van Nederlandstalige auteurs in het fantasy- en historische genre. Op zijn woord vertrouwend, las ik het en het was werkelijk een geweldige tip. Het verhaal begint in een goed uitgewerkte, originele historische setting waarin de Keltische stammen die destijds Belgiƫ bewoonden te maken krijgen met een geleidelijke opmars van de Romeinen. Als iemand die Ambiorix alleen maar van Suske en Wiske kent, werd ik gelijk het verhaal ingezogen. Dat er zoveel noemenswaardigs is gebeurd zo vlakbij, vind ik mateloos interessant. Het mooie van dit boek met zijn gedegen onderzoek en perfect kloppende historische details, is dat het zich ook nog plaatsvindt vlakbij waar ik woon. Ik ben er zo aan gewend dat alle boeken die ik lees zich ver weg afspelen, dat dit een heel verfrissende ervaring was. In het verhaal volg je Malderik in zijn pogingen om de Romeinse invasie tegen te houden en stiekem hoop je tenminste op een wonder, maar de Romeinse stoomwals is niet te stoppen. Dan blijkt ook dat voor Malderik misschien iets anders, veel groters is weggelegd. De mix van historiek en fantasy is bijzonder geslaagd en komt heel authentiek over, is nergens geforceerd. Zonder meer een topwerk dat zich met alles in het historische fantasy genre kan meten. Voor iedereen die van Romeinen en Kelten of een goed verhaal houdt: lezen! (Dit is het eerste deel van een drieluik)

Meer recensies van Joost Uitdehaag