Hoofdrolspeler aan de zijlijn

Jos Kunze 23 augustus 2020
Deel 3 is voor veel lezers een hoogtepunt uit de serie. Dat snap is, het tempo ligt in dit deel hoger dan in deel 1 en 2. Het 'world-building' krijgt in dit deel minder aandacht en dat vind ik persoonlijk juist wel jammer. Ik mis het trage tempo waarin we in de eerste twee delen nieuwe karakters, hele nieuwe volkeren en nieuwe plaatsen leerden kennen. Je werd er echt in ondergedompeld.

Zo ook de dames: die krijgen in dit derde deel beduidend minder aandacht en dat vind ik ook een beetje jammer. De 'drie musketiers' – zo zal ik ze maar even noemen – hebben mijn hart gestolen maar ze blijven jammer genoeg eindeloos kibbelen. Bovendien zijn we in dit deel wel heel erg veel in 'dromenland' en ik weet niet hoeveel waarde we daar aan moeten hechten. Zijn dat inderdaad maar dromen of veel meer voorspellingen van wat nog komen gaat? Dat ze achter de Zwarte Ajah aan zijn gestuurd vind ik top, maar dan hoop ik wel dat dat snel verder uitgewerkt wordt.

En dan de heren!
Rhand, de drakenheer ... zo: die staat behoorlijk aan de zijlijn in dit deel. Hij is de kluts nog steeds kwijt maar doet uiteindelijk wel wat van hem verwacht wordt. Verder is 'The Chosen One' nogal saai. Maar zien we dat niet vaker? Frodo: saai. Harry Potter: saai. Het zijn vooral de karakters de er omheen cirkelen die het verhaal maken.
Zo ook hier: Matrim Cauthon en Perijn Aybara, wat een helden!
Perijn is en blijft van binnen de sterke en krachtige wolf en dat komt er steeds meer uit. Een nieuwe reisgenoot – Faile – dient zich aan (of beter: dringt zich aan Perijn op) en die twee trekken steeds meer naar elkaar toe.
Mat … eindelijk verlost van die dolk uit de eerste twee delen. Er valt dus een zware last weg en Mat maakt in dit deel een flinke karakterontwikkeling door. Ik hoop dat hij wel zijn kwajongensstreken blijft houden. Zoals elke epos zijn eigen 'rogue' heeft, is Mat dat voor deze serie. Heerlijk.

Waar ik absoluut nog veel meer over wil lezen zijn de Aiel. Wat een volk is dat! En dan de mannen én de vrouwen. They kick ass! Als ware ninjas sluipen ze rond, nauwelijks zichtbaar. Masters of fighting, camouflage and stealth! Ze kennen hun eigen voorspellingen over de Dragon Reborn en gaan zeker nog een flinke rol spelen in het geheel. Kan niet wachten.

Op naar deel vier.

Meer recensies van Jos Kunze