De koloniale geschiedenis verwoord in een persoonlijk verhaal

Joyce Bergvelt 03 mei 2022 Auteur
Toen Marcel van Kanten een aantal jaar geleden de uitslag kreeg van zijn DNA-onderzoek, dacht hij wel een beetje te weten wat hem te wachten stond, maar dat hij afstamde van maar liefst dertien etniciteiten, waaronder Surinaams, Indisch, Europees, Joods, verschillende Afrikaanse stammen en zelfs Chinees, dat was een grote verrassing. Hij was hierdoor zo geïntrigeerd, dat hij verder onderzoek verrichte over zijn afkomst. En dat onderzoek leidde tot dit boek met de zeer toepasselijke titel ‘Wortelzucht’. Hij kwam tot de ontdekking dat hij niet alleen afstamde van slaven, maar ook van slavenhouders. En vond daarin de nuance.
“De geschiedenis, dat ben ik”, is de subtitel op het omslag, en dat is goed samengevat. Het verhaal van zijn familie in al haar vertakkingen is de personificatie van onze koloniale geschiedenis. In Oost-Indië, in Suriname, en alle landen waarvandaan zijn voorvaderen naar de koloniën zijn gebracht.
Het boek is geschreven in alinea’s, met ieder een eigen kop, waardoor het verhaal in korte stukjes wordt gepresenteerd en toegankelijk en makkelijk leest. Het is grotendeels chronologisch, maar soms springt hij voorwaarts naar het heden, en dan weer naar het verleden waar dat nodig is. Zijn stijl is warm, toegankelijk, persoonlijk, openhartig, en niet zonder een flinke dosis zelfspot.
Dit is veel meer dan een familiegeschiedenis. Het verwoordt onze koloniale geschiedenis, en brengt schaamteloos de slavernij naar voren, die hij door middel van grondig onderzoek illustreert met boeiende en soms gruwelijke feiten. Maar het is ook autobiografisch, en Van Kanten durft zichzelf kwetsbaar neer te zetten waardoor het ook een heel persoonlijk verhaal wordt waarin hij toegeeft dat zijn familieverleden niet altijd even gemakkelijk was te accepteren. Uiteindelijk heeft hij het boek aan zijn dochter opgedragen.
Het boek is voorzien van stambomen, veel foto’s en oud beeldmateriaal, en achterin staat een uitgebreide lijst van bronnen, een (vreemde) woordenlijst, een plaatsnamenregister en een personenregister van alle mensen die erin voorkomen. Een zeer boeiend boek, en een aanrader voor iedereen met een interesse in de geschiedenis van onze koloniën en het ontstaan van onze huidige samenleving, Vooral voor mensen met een gemengde komaf zal dit boek veel herkenning geven en het zal hen wellicht inspireren om hun eigen familiegeschiedenis na te gaan.

Meer recensies van Joyce Bergvelt