Een inspirerend betoog voor meer compassie en saamhorigheid

07 oktober 2019
“Wie we ook zijn, waar we ook wonen en uit welke cultuur we ook afkomstig zijn, ubuntu helpt ons om in harmonie en vrede samen te leven.”

In een samenleving waarin individualiteit en zelfredzaamheid steeds meer een centrale rol lijken te spelen, biedt ubuntu een manier om meer cohesie en saamhorigheid te creëren. In De Lessen van Ubuntu legt Mungi Ngomane in 14 korte lessen uit hoe iedereen meer van deze Zuid-Afrikaanse filosofie in het dagelijks leven kan toepassen, bijvoorbeeld door jezelf beter in een ander te verplaatsen, door beter te luisteren en door jezelf en anderen meer te respecteren.

Het boek begint met een voorwoord van haar grootvader Desmond Tutu, winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 1984 voor zijn strijd tegen de apartheid.

Vervolgens rolt Mungi in 14 hoofdstukken de kernwaarden van ubuntu uit. Dit doet zij in begrijpelijke taal. In elk hoofdstuk worden inspirerende voorbeelden gegeven – vaak vanuit de mensenrechtenorganisaties waarvoor de schrijfster zich inzet of de verhalen die zij van haar grootvader heeft gehoord. Zo vertelt ze over slachtoffers van geweld of misbruik die hun belagers hebben weten te vergeven door naar hen te luisteren en zich in hen te verplaatsen.

Elk hoofdstuk eindigt met een korte samenvatting en ook het boek eindigt met een samenvattend hoofdstuk waarin alle 14 lessen nog eens kort worden doorgenomen.

Ik voelde mij tijdens het lezen van dit boek echt geïnspireerd door Mungi’s woorden en de manier waarop zij de essentie van ubuntu weet over te brengen. Als je op zoek bent naar een boek die je hoopvol stemt over je medemens, dan is dit een winnaar.

Hier en daar miste ik wel wat meer diepgang, vooral met betrekking tot het psychologische aspect en hoe om te gaan met (innerlijke) weerstand. Maar gezien het feit dat de schrijfster geen psycholoog van beroep is, begrijp ik deze keuze wel.

Tot slot is het boek zelf prachtig vormgegeven, zowel aan de buitenkant als binnenin, met kleurrijke Afrikaanse illustraties en gekleurde pagina’s.

* recensie-exemplaar gekregen van Harper Collins Holland

Meer recensies van