wie is de grootste vleier

jpDeConinck 17 februari 2023
Dit kleine boekje bevat de oorspronkelijke tekst in het Latijn, de vertaling in het Nederlands, een voorwoord van een historicus, een inleiding die ons wegwijs maakt in de historische achtergronden waarin de tekst werd geschreven en voetnoten.
Ik vroeg me een beetje af.....zouden verkiezingscampagnes in het oude Rome vergelijkbaar zijn met huidige campagnes? Kan dit boek me daarin inzicht geven?
En...ja hoor! Best grappig te horen hoe Cicero 's broer hem aanraadt veel te beloven, ook al kan hij dat niet waarmaken. Je verneemt ook dat het ook toen nodig was zoveel mogelijk gezien te worden, en bij voorkeur met belangrijke mensen rond u.....mediageilheid op zijn Romeins....Je leert ook te eisen dat diegenen voor wie je ooit iets deed....ook hun dankbaarheid moeten tonen. Grappig dat er toen dus ook al "populistische politici" bestonden, echter....de populistische politici van toen waren politici die er een sociale agenda op na hielden
Of onze huidige politici hier iets kunnen uit leren....??? Ik denk dat ze al volleerd zijn....misschien kunnen wij hieruit iets leren over onze eigen politici

Meer recensies van jpDeConinck