Beklemmend, ijzersterk en vooral verbluffend verknipt

Jseghers 23 november 2022
Zoey raakt zwaargewond bij een roofoverval die compleet uit de hand loopt. Als gevolg van het drama vervreemdt haar man Philip van haar, en lijdt ze zelf aan een zware depressie. Avond na avond dwaalt ze rond in Central Park, tot ze op een dag Vivian tegenkomt. Zij geeft haar moed, kracht en zelfvertrouwen. Tot Philip aankondigt dat hij haar gaat verlaten, en het sprankeltje hoop dat ze nog over heeft om haar huwelijk te redden, vervliegt. Zoey wordt aan de deur gezet en moet zich noodgedwongen beredderen. Terwijl ze de scherven van haar leven tracht op te rapen, geraakt ze alsmaar dieper verwikkeld in de duisternis die al zolang om haar heen sluimert.

Zo luidt de synopsis van Verknipt, zonder spoilers, zonder franjes en vooral al heel pakkend. Maar toen ik dit boek vastnam en de proloog las, wist ik meteen dat het verhaal enorm duister en diep ging zijn. De auteur heeft me zoals altijd niet teleurgesteld. Sandra J. Paul is psychologische thrillerauteur en gaat, zo lijkt het wel, bij elk boek dat ze schrijft nog een stapje verder. Waar de voorgangers van Verknipt (Paniek, Mijn Waarheid) elk op hun manier het hadden over zware psychologische en fysieke trauma's, dan gaat Verknipt nog net een verdieping hoger door in de psyche van een jonge, getraumatiseerde vrouw te duiken.
Vanaf het begin is het heel duidelijk dat er behoorlijk wat dingen mis open in het leven van het hoofdpersonage Zoey. Geen wonder, want wat zij heeft meegemaakt is genoeg om ieder mens kapot te maken. De auteur had hier gemakkelijk lang kunnen blijven bij stilstaan, maar deed dat niet. Het trauma was genoeg aanzet om het verhaal in een duistere en vooral zeer zwarte richting te duwen. Je kijkt mee over de schouder van Zoey (of in haar geest), en je voelt gewoon wat zij voelt. Dit personage, maar ook de anderen om haar heen, zijn zo uitgediept dat je voor elk wel wat voelt. Maar het is vooral Zoey die de lezer bij de strot grijpt en hen laat kennis maken met een plottwist gevuld bestaan in een verhaal dat leidt naar een zeer intrigerend en vooral ook verbijsterend einde.

Meer recensies van Jseghers