Een verhaal met vele kanten

René S 28 april 2020
Apeirogon….een misschien wat vreemde naam voor een boek. Dat is het eerste wat in mij opkwam toen ik het zag. Wat moet ik hier van verwachten. Gaat het over wiskunde?
Nee, zeker niet. De titel is goed gekozen. Een Apeirogon is een figuur met een oneindig aantal zijden, net als het verhaal dat dit boek verteld van alle kanten bekeken en beschreven is.
Rami Elhanan woont in Israël en heeft in meerdere oorlogen gevochten in het Israëlische leger. Bassam Aramin is een Palestijn die jaren van opsluiting en marteling in een Israëlitische gevangenis heeft meegmaakt.
Twee mannen die zo verschillen en toch ook gelijken zijn. Beiden hebben hun dochter verloren. Smadar de dochter van Rami valt ten prooi aan een zelfmoordenaar die zich bij haar in de buurt opblies en Abir de dochter van Bassam wordt neergeschoten door een te jonge en te bange soldaat.
Beide hebben het ergste wat een ouder mee kan maken moeten doorstaan en nu trekken zij samen op tegen het geweld in het Palestijns-Israëlische conflict.
Zij zijn lid van de zogenaamde Parents Circle, een groep van nabestaanden die zich verenigen in hun verdriet en wil om op zoek te gaan naar een vreedzame oplossing voor dit conflict. Dit doen zij door samen hun verhaal te vertellen over wat er met hun dochters gebeurd is.
Gedurende het boek leer je de gezinnen kennen en voel je het verlies waar zij tegenaan lopen. Ieder gaat er op zijn eigen manier mee om en vindt steun bij de ander.
Tussen deze verhaallijnen door neemt Colum McCann je mee in de geschiedenis van dit gebied en verder. Hij belicht beide kanten van het verhaal waardoor je voor beide partijen ook kan voelen welke spanningen er omheen aanwezig zijn. Het geeft een goed beeld hoe de Palestijnse en Iraëlische wereld onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Naast dat haar bewoners lijnrecht tegenover elkaar staan, is er ook een saamhorigheid die deze vijandigheid graag willen doorbreken.
Colum McCann blijft boeien tot het eind als een begenadigd verteller van duizend-en-een-nacht.

Meer recensies van René S