Antwerpen in al haar glorie

René S 11 november 2021
Antwerpen, de gloriejaren. Een titel die mij gelijk pakte. Als Nederlander ben ik bekend met de Gouden eeuw van het gewest Holland. Antwerpen heeft eigenlijk altijd in mijn geschiedenislessen en boeken in een uiterst hoekje gestaan en ik weet dus vrij weinig over de geschiedenis van deze interessante stad die ik maar al te graag bezoek.
Dit boek zet je echt aan het denken over haar inwoners in het verleden. Tijdens het lezen hoor je bijna het rumoer op de straten van vele handelaren en bezoekers. Ondanks het gegeven dat Michael Pye je overspoeld met feiten verdeeld over een periode van zeker een eeuw blijft het boek van het begin tot het einde lezen als een spannend jongensboek. Pye is een meesterverteller die je met plezier terugbrengt in de tijd van deze eigenwijze stad met haar eigen regels en handel. Antwerpen heeft de geschiedenis van Europa zeker bepaald. "Het scheelde heel weinig of de stad had dezelfde keus gemaakt, de Ottomanen naar de Noordzee gehaald en zo hele wereldrijken een andere vorm gegeven."
Laat je meevoeren in het meanderende verhaal over deze wereldstad die een tijd het middelpunt van de wereld is geweest.

Ik geef dit boek 4 sterren

Meer recensies van René S