Elk jaar rond de Kinderboekenweek verschijnt van Vivian den Hollander een nieuw boek met een avontuur van Lisa en Jimmy. Zo ook dit jaar, waarin de Kinderboekenweek het thema “En toen?” heeft. Haar nieuwste boek met Lisa en Jimmy in de hoofdrol heet Dat wil ik later ook!
Lisa en Jimmy gaan op bezoek bij opa en oma. Zij gaan verhuizen en zijn druk bezig met het uitzoeken van spulletjes op de rommelkamer. Lisa en Jimmy willen graag meehelpen. Ze komen van alles tegen: een speelgoedtrompet, een rieten wieg, een puzzel, een blauwe pet en fotoalbums. Samen met oma halen ze herinneringen op. Daarna brengen ze een aantal spullen naar de kringloopwinkel. Daar kijken Lisa en Jimmy hun ogen uit en vinden daar een paar handboeien en een wit jasje met een rood kruis erop. Leuke spullen om mee te spelen en die nemen ze dan ook mee naar huis. Lisa doet alsof ze een dierendokter is en Jimmy wil graag agent zijn. Samen voeren ze een toneelstuk op, maar dan ontsnapt poes Suus. Die vlucht de boom in. Gelukkig kan de brandweer haar redden. Jimmy is onder de indruk… misschien wordt hij later wel brandweerman!
Dat wil ik later ook! Is een super leuk verhaal voor jonge kinderen en past binnen het thema van de Kinderboekenweek. De oude spullen op de rommelkamer brengen herinneringen naar boven van vroeger. De blauwe pet, die Jimmy vindt is een politiepet die gedragen is door opa. Deze pet komt in het verhaal verschillende keren terug. Op het eind krijgt opa hem terug met het verzoek om hem goed te bewaren. Immers weet Jimmy nog niet wat hij later wil worden…!
Jonge kinderen herkennen zich in Lisa en Jimmy. Zij denken en praten op hun niveau. De avonturen, die deze kinderen beleven kunnen in ieder gezin afspelen. Ze bevatten humor en spanning zodat kinderen betrokken blijven tijdens het voorlezen.
De illustraties zijn wederom van Dagmar Stam. De tekeningen zijn zacht en stralen vrolijkheid uit. Jonge kinderen houden hiervan en ontdekken kleine details, die uitnodigen om samen in gesprek te gaan. Op deze manier wordt hun woordenschat vergroot. Wat kun je doen met de knotten wol, die in de mand liggen? Of benoem het servies wat ze naar de kringloopwinkel brengen.
Tot slot … vraag aan de kinderen om thuis op de zolder te gaan rommelen en iets mee te nemen waar een mooie herinnering aan vast zit. Benieuwd wat ze meenemen. Leuk om deze spulletjes en eventuele foto’s tentoon te stellen.

Reacties op: Snuffelen tussen oude spullen

Dat wil ik later ook! - Vivian den Hollander