Altijd geluk! Dat wil iedereen... of niet?

Jufelsie 29 april 2024
Daar staat ze… glunderend op de voorkant: Felicia. Felicia heeft altijd geluk! Dat vindt ze een groot probleem. Ze vindt het echt vervelend om altijd geluk te hebben. In dit boek Felicia heeft altijd geluk vertelt ze haar verhaal en heeft ze een doel voor ogen: een keer pech hebben. Gaat dit haar lukken?
Felicia heeft altijd geluk is een vrolijk verhaal voor kinderen vanaf 10 jaar geschreven door Judith van Helden. Judith heeft een fijne schrijfstijl. Zodra je het boek openslaat weet zij de lezers nieuwsgierig te maken. Felicia vraagt namelijk of je drie dingen wilt beloven voordat je verder leest. Een ding is o.a. dat je niet alles wat in het boek staat, zelf gaat uitproberen. Vervolgens neemt Felicia je mee in haar avontuur. Haar doel is een keer géén geluk hebben. Haar beste vriendin Myra neemt ze in vertrouwen. Het eerste plan is Argus, de hond van de buurman uitlaten. Hij is erg gemeen en zal vast iemand gaan bijten. Het loopt anders. Argus rent zo hard en neemt zelfs Felicia mee de vijver in. Op dat moment is er net een kleuter in het water gevallen. Felicia redt de jongen en wordt beloond met kaartjes voor een pretpark. Vervolgens bedenkt ze samen met Myra allerlei scenario’s en worden deze uitgevoerd. Ze schilt aardappels, verplaatst zware tuintegels, doet mee aan het programma Keuzestress en bekladt een bushokje. Felicia heeft het geprobeerd maar het is niet gelukt om wat ongeluk te krijgen. Er waren ook enkele momenten waar het mis zou kunnen gaan zoals in het pretpark uit een attractie vallen of bij juf Dagmar nablijven. Ook dit is Felicia niet gelukt. Uiteindelijk neemt ze haar vriendinnen Laurin en Elies mee in vertrouwen. Zij bedenken het plan om bloopers te gaan vloggen. Lukt het Felicia alsnog haar doel te halen?
Het verhaal Felicia heeft altijd geluk is geschreven vanuit het ik-perspectief. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid. Je neemt echt deel aan het avontuur wat spannend en grappig is. Het verhaal is verdeeld in verschillende hoofdstukken. Voor elk hoofdstuk vind je een titelblad. Onder het portret van Felicia staat de titel. Op het volgende blad zie je welk nummer dit hoofdstuk heeft. Zo kun je snel terugvinden, waar je bent gebleven. De tekst is in een mooi lettertype gedrukt. Het lijkt op een geschreven handschrift.
Iris Boter heeft vrolijke tekeningen bij het verhaal gemaakt. Het zijn grappige schetsen in zwart-wit. Fijne details zijn weggelaten. De tekeningen zeggen genoeg. Ze sluiten aan bij het verhaal. De sfeer en emoties zijn te voelen.
Felicia heeft altijd geluk… wij ook. Inmiddels zijn er twee nieuwe boeken verschenen: Felicia redt de dierentuin en Felicia en het kunstgebittenmuseum.
De avonturen van Felicia zorgen voor plezier in het lezen. Een goede serie boeken om in je groep te hebben.

Meer recensies van Jufelsie