Het verhaal van ....

Jufelsie 17 oktober 2020
Uitgeverij Gottmer heeft drie titels van Paul Biegel in een nieuw jasje gestoken. Het sleutelkruid is er één van. Een prachtig sprookje om zelf te lezen maar ook om voor te lezen.
In een koperen burcht woont koning Mansolein met zijn bediende, de haas. Meer dan duizend jaar lang regeerde hij over alle dieren. Niemand kent hem meer omdat hij nooit meer buiten komt. Op een dag begint de koning te hoesten. De haas schrikt ervan en haalt de wonderdokter erbij. Die onderzoekt hem en hoort door de lange baard heen, gefluit en gepiep in zijn borst. Het is allemaal ouderdom. Er is één medicijn die het hart van de koning opnieuw kan ‘opwinden’…. sleutelkruid. Dit medicijn groeit op een geheime plek. Het duurt vele dagen om het te vinden. De wonderdokter gaat op weg en om te zorgen dat de koning het volhoudt, stuurt hij iedereen die hij tegenkomt en een verhaal kent, naar de burcht. Het een na het andere dier komt bij de burcht aan en vertelt zijn avontuur. Samen wachten ze op de wonderdokter. De tijd verstrijkt en de koning gaat steeds verder achteruit. Is de wonderdokter op tijd terug met het sleutelkruid?
Het sleutelkruid is een verhaal met verschillende verhalen in een. De grote lijn is de bezorgdheid om koning Mansolein. Elk hoofdstuk begint in één van de ruimtes van de koperen burcht en we lezen hoe het gaat met de gezondheid van de koning. Er is onder andere een torenkamer, een klaverzaal, een tuinzaal en een lissezaal. We krijgen een beeld van de burcht. Dit verhaal wordt onderbroken doordat er een gast, een dier, bij de burcht arriveert. Deze gast is door de wonderdokter gestuurd om zijn verhaal te vertellen. We lezen de verhalen van de wolf, de eekhoorn, de schaap en andere dieren. De verhalen worden met een titel, het verhaal van …. aangeduid en zijn spannend, heel verschillend en je wordt er helemaal in meegezogen. Je leeft mee met het duinkonijn, de draak en de ezel. Niet elk verhaal loopt goed af. Voor elk dier is er een plaatsje in de burcht. Wanneer alle dieren gaan slapen lezen we waar de wonderdokter zich bevindt. Voor hem is het een barre tocht, op zoek naar het sleutelkruid.
Het verhaal geeft ons een kijkje in de geschiedenis van koning Mandolein. Bijna op het eind komt een dwerg vier boeken terugbrengen, die eerder zijn verdwenen. Hij vertelt dan ook zijn verhaal in vier delen.
Paul Biegel heeft een prachtige schrijfstijl waarin fantasie en avontuur in elkaar overlopen. Je blijft geboeid en het kost moeite om het boek weg te leggen. Ook gebruikt hij herhaling. De dieren komen in volgorde van arriveren in elk hoofdstuk terug, iedere ochtend en avond. Ook de kamers komen hierin terug. De illustraties van Linde Faas zijn kleurrijk en warm. Ze hebben iets geheimzinnigs wat perfect bij de verhalen hoort. Het is een genot om er naar te kijken.

Tip: De kleine kapitein en Nachtverhaal zijn de twee andere titels, die uitgeverij Gottmer in een nieuw jasje heeft gestoken.

Meer recensies van Jufelsie