Ik, octopus

Jufelsie 18 april 2024
Er zijn al heel wat boeken door mensen over octopussen geschreven. In het boek Ik, octopus maken we kennis met een octopus, die deze keer een verhaal heeft opgeschreven. We maken eerst kennis met haar. Diep onder water woont ze, in een zelfgebouwd huis van rommel dat in zee is gedumpt. Ze leest veel en ontdekt dat mensen heel handig zijn. Ze maken veel dingen maar doen er ook weer afstand van. De octopus besluit het een en ander uit te zoeken en ze neemt de lezers mee op haar avonturen.
Ik, octopus is een groot boek van de auteur Magdalena Rutová. Het verhaal is in verschillende hoofdstukken verdeeld. Nadat we kennisgemaakt hebben met de octopus neemt ze ons mee op avontuur. Ze komt via een vrachtschip aan land, bekijkt de haven, bouwt een huis en geeft een interview voor de krant. Wanneer een bank wordt overvallen weet zij het pistool uit handen te nemen. Vervolgens beleeft ze het concert van Big Bob en belandt met hem in het ziekenhuis. Daar denken ze dat ze is ontsnapt uit de dierentuin en brengen haar terug. Na dit incident komt de octopus uiteindelijk weer thuis. Ze heeft heel wat meegemaakt en alles opgeschreven!
Ik, octopus is een verhaal, dat de lezer een spiegel voorhoudt. Een verhaal wat fijn is om voor te lezen en geschikt is voor kinderen die al goed kunnen lezen. Elke belevenis van de octopus is in een hoofdstuk beschreven. Boven elk hoofdstuk staat een titel, die vetgedrukt is. Daarnaast staat een paginagrote illustratie. We vinden het verrassend dat een octopus zomaar aan land gaat en daar het ene na het andere avontuur beleeft. Hij maakt verrassende dingen mee en dat maakt ons nieuwsgierig en houdt het spannend.
Naast de tekst heeft Magdalena de illustraties verzorgd. Het zijn kleurrijke prenten vol details. Als eerste zoeken we de octopus op. Door zijn kleur en haar acht tentakels is ze goed te vinden. In de prenten zijn grappige situaties verwerkt. Zo is het huis van Octopus wel heel bijzonder en hangt ze daar aan een dik koord met een emmer en een zwabber in haar hand. In elke kamer van het ziekenhuis zijn de doctoren bezig. Samen met de kinderen houden we een gesprek en op deze manier groeit de woordenschat. In de dierentuin herkennen we de dieren en worden ze geteld.
Het eind is verrassend. Octopussen zijn veelzijdig, maar ook mensen kunnen van alles. Aan de binnenkant van de omslag zien we wat ze zoal kunnen. Deze mensen zijn allemaal terug te vinden in de illustraties. Een leuke uitdaging voor de lezer.
Ik, octopus is haar boek over de homo sapiens. Ze heeft het boek gepresenteerd en vervolgens prikkelt ze ons met de woorden: Wordt vervolgd. We zijn benieuwd!

Meer recensies van Jufelsie