Vrolijke klanken

Jufelsie 14 september 2020
Noortje heeft een grote kist vol muziekinstrumenten. Voor haar pop Bibi, hond Boef en poes gaat ze vandaag muziek maken. Luister je samen met de andere knuffels mee?
Noortje en het orkest is en vrolijk prentenboek voor jonge kinderen waarin ze kennismaken met verschillende muziekinstrumenten. Noortje laat het geluid van een instrument horen en we zien hoe je het instrument bespeelt. De kinderen zien een triangel, een bellenkrans, een gitaar, een xylofoon, een trommel, een mondharmonica, een blokfluit en twee sambaballen uit de kist komen. Tot slot krijgen alle knuffels en poppen een instrument. Samen vormen ze een orkest, waarbij Noortje, als dirigent de leiding neemt.
Het verhaal wordt in kleine stukjes verteld. Het muziek instrument en het geluid zijn in de tekst vetgedrukt evenals enkele moeilijke woorden, zoals klank ritme en melodietje. Deze woorden worden in het verhaal goed uitgelegd. In de kleurrijke illustratie heeft Noortje het instrument in haar hand. Heel duidelijk voor kinderen en herkenbaar. Op een leuke manier leren de kinderen een verzameling muziekinstrumenten kennen. In elke tekening komt er een instrument bij en ligt deze bij een van de knuffels. Een mooie opdracht om met de kinderen te kijken wie welk instrument heeft. Noortje heeft een mooi orkest gevormd. Welk instrument zou jij willen bespelen?

Meer recensies van Jufelsie