Hoe het meisje tam werd

kaatkaatkaat 29 oktober 2019
Sheila is een meisje dat na een heftige gebeurtenis naar een psychiatrische instelling wordt doorverwezen. Vanwege gebrek aan plaatsingsmogelijkheden, wordt ze tijdelijk opgevangen in het speciale klasje van Torey. Op het moment dat ze in de groep komt, lijkt het een hels karwei om Sheila te beschaven. Naarmate de tijd vordert, ziet Torey steeds meer mogelijkheden en kansen voor dit kind. Na enige strijd te hebben ondervonden, is het het haar gelukt om tests af te nemen waaruit blijkt dat Sheila veel meer in haar mars heeft dan tot op heden werd ingeschat. Ze heeft een rijke woordenschat en doorziet mensen en situaties alsof ze vele jaren ouder is. Sheila is pas zes, maar in haar korte leventje heeft ze al veel te verduren gehad. Haar moeder liet haar achter bij haar vader terwijl ze samen met Jimmy, Sheila's broertje, vertrok naar ver weg. Sheila groeit op in een migrantenkamp en haar vader is daar druk met drinken en... tja, wat al niet meer. Dit boek neemt je mee naar een klas vol gekken, waardoor je Sheila steeds beter leert kennen. Er gebeurt genoeg om door te willen blijven lezen. Zo ook op het moment dat we een passage lezen uit 'De kleine Prins'. Een verhaal waarin Sheila zichzelf lijkt te herkennen en waardoor ze weer vertrouwen lijkt te krijgen in het goede van een mens. Wanneer Sheila tam is gemaakt door Torey, zou je willen dat het temmen niet stopt. Maar ze is er klaar voor, klaar om terug te gaan naar een gewone klas.

Meer recensies van kaatkaatkaat