Liefde maakt blind

KadyRocco 18 september 2020
De schrijfster Mathilde Hoekstra studeerde Nederlandse en Italiaanse literatuur in Amsterdam en Florence. Ze heeft als redacteur voor verschillende bladen gewerkt. Ze debuteerde in 2014 met de roman Bella Donna. Gebaseerd op haar eigen leven volgde ze in 2019 met De ideale man. In De ideale man maken wij kennis met Evelien, ongelukkig in de liefde, als moeder en in haar werk. Tijdens haar huwelijk met Taeke wordt ze verliefd op Kees. Kan Kees haar wel gelukkig maken of maakt liefde blind… Waar het eerste deel De ideale man eindigt gaan we in het tweede deel Een warm nest verder en lezen we hoe het Evelien verder vergaat. De boeken zijn ook afzonderlijk van elkaar te lezen.

Evelien is net gescheiden van Taeke en klaar voor haar eigen leven. Nou ja klaar.. Ze struggelt met de verhuizing, het moederschap, werk en het niet hebben van een dikke vette bankrekening. Of dat al niet genoeg is staat daar opeens Kees weer voor haar haar deur. Kees sleurt haar en de kinderen mee in zijn leven en de daarbij behorende problemen. Buiten dat Kees de vriend is van Evelien wordt hij ook haar baas, dit verloopt ook niet zonder slag of stoot. De vriendinnen die Evelien dacht te hebben geven haar ook niet de steun die ze wel nodig heeft. Taeke is eigenlijk de enige stabiele factor in haar leven die haar steunt waar nodig. Ondanks dat ze gescheiden zijn hebben ze wel een goede verstandshouding omwille van de kinderen en laat Taeke zien wat voor een toegewijde vader hij is en Evelien eigenlijk al het geluk wenst. Geluk kan ze wel gebruiken, want met Kees is het hopeloos. Zijn wilde haren is hij nog steeds niet kwijt net zoals zijn interesse in andere vrouwen. Evelien is vaak in tweestrijd. Zal haar verstand het winnen van haar gevoel?

“ Mijn adem stokte, ik begon te zweten bij het besef dat ik me had vergist. Ik was zó boos op Kees. Wist honderd procent zeker dat hij even onbetrouwbaar was als de priester uit mijn jeugd. Het enige wat er nog aan ontbroken had, was bewijs. “

Door de korte fijne hoofdstukken sjees je zo door het boek. Op een luchtige manier worden een aantal toch best zware en voor heel veel mensen herkenbare thema’s beschreven. Ik heb het boek gelezen met een lach en een traan. Voor mij hadden sommige thema's meer uitgediept mogen worden, maar wellicht wordt hier in een ( hopelijk ) derde deel meer aandacht aan besteed. Een warm nest krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van KadyRocco