Ja, lekker boek hoor en kom maar op met de volgende!

Karin Meinen 10 februari 2020
De eerste twee delen van deze serie vond ik erg goed en ik val lekker met de deur in huis: dit derde deel maakt me ook weer een gelukkig lezer. Op de vraag moet ik de eerste delen eerst lezen is het antwoord een dikke ja. Koen maakt weinig tot geen woorden vuil aan terugblikken. Dikke prima, want ik weet het zelf grotendeels met gemak terug te halen. De rode draad wordt zeker wel even teruggehaald. Denk dan bijvoorbeeld aan wat voorgeschiedenis en de te verzamelen voorwerpen die zo belangrijk zijn in deze oorlog tegen het kwaad: Felkon.

En och wat een sterk begin. Een stuk voorgeschiedenis wordt spannend en avontuurlijk neergezet en het geeft een extra dimensie aan de oom en vader van Edilion en Dorvin. Prachtig.

Er wordt secuur doorgeborduurd op voorgaande missies en waar de gevechten ronduit hard en bruut kunnen zijn, weet Koen in elementen als gevolgen van, en personages heel veel gevoel ook te leggen. Het trainen met magie en de avontuurlijke wijze waarop strijd beschreven wordt blijven favoriete onderdelen. Zo ook vijanden als de Borreks, om even wat te noemen want ze zijn afzichtelijk en je kan ze bijna ruiken ook. Het wordt qua lezen nergens moeilijk en de stijl is wederom zoals we van Koen gewend zijn. Beeldend, kundig, prettig lezend en herkenbaar. En wat we ondertussen ook gewend zijn en elke keer vrezen: gaat iedereen het redden? Het antwoord is nee, ja het is gloeiende gloeiende écht een nee en shocking is een understatement!

Dit deel weet zich verder zeker te onderscheiden van de voorgaande delen. Het tweede gedeelte is wat trager en er wordt duidelijk ergens naar toe gewerkt. Soms is het even peinzen met betrekking tot de namen om het geheel ook te kunnen blijven overzien, maar het blijft op zeker de aandacht pakken. Het genootschap splitst zich en elke lijn speelt zijn rol om het samen te kunnen winnen. Het mag van mij straks in elkaar geweven echt gaan knallen en ik ben benieuwd of dit in het volgende deel gaat gebeuren. Want het einde…..alle Keizers wat doe je ons aan!

Conclusie:

Vergeet de landkaart voorin het boek en het Woordenboek Oude Taal achterin het boek niet. Is echt tof.

Schrijfstijl: 4

Originaliteit: 3.5

Leesplezier: 4

Spanning: 3.5

Plot: 4

Psychologie: 4

Maakt afgerond vier sterren voor Een ijzeren Vuist.

Karin Meinen.

Meer recensies van Karin Meinen