Van hem naar haar

Karin 30 juli 2023
Het boek dat met de titel nog weggeeft over de inhoud, gaat over Peter. Peter is een tiener die al vrij snel voor zijn ware gevoelens uitkomt en uitspreekt tegen zijn beste vriend dat hij eigenlijk een meisje is.
Langzaam aan wordt Roos geboren. Ze loopt tegen de nodige problemen aan die het transgender zijn met zich meebrengen.

De acceptatie van zichzelf, haar omgeving en haar sociale leven komen dan ook aan bod.

Daarnaast komt het trauma van haar beste vriend Lucas als een rode draad door het verhaal. Zijn nachtmerries en angsten maken dat je niet kunt stoppen met lezen. Zijn verhaal overschaduwd dat van Roos een beetje en trekt soms de aandacht af van de hoofdpersoon.
Uiteindelijk komen de verhalen van Roos en Lucas samen en ontstaat er echte liefde.

Hinke van Abbema schrijft het boek in een gemakkelijke taal en met een christelijk perspectief. Ze neemt het geloof en de kijk op het tansgender zijn heel mooi en respectvol op in dit boek. Het is een eerlijk en duidelijk beeld van hoe men tegen transgender mensen aan kan kijken.

Wat ik soms een beetje miste is wat dieper ingaan op bijvoorbeeld automutilatie. Iets wat Roos kort lijkt te doen in het boek.

Maar al met al is het boek zeker een aanrader, vooral als de transwereld vrij nieuw voor je is en je er meer over wil weten!

Meer recensies van Karin