Een verhaal dat je bijblijft.

Karin van der Lee 03 januari 2023
Recensie ‘De geur van witte fresia’s’- Willemien Bloemink

‘De geur van witte fresia’s is de debuutroman van Willemien Bloemink, pseudoniem van Emmeline Backhuys, huisarts, coach en bovenal trotse moeder van drie prachtige kinderen.

Het verhaal:
Wat maakt dat je bij iemand blijft ondanks vreemd gedrag van diegene? Wanneer wordt iets huiselijk geweld? Hoe leef je met de angst dat je partner zichzelf of jou iets aan zal doen?

Daan en Willemien Koudijs besluiten, na een aantal jaren in Engeland gewoond te hebben, terug te verhuizen naar Nederland. Hij is manager bij een bedrijf. Zij is huisarts. Ruben, hun zoon, is een jaar oud en hun dochter Annefloor is net geboren. Alles lijkt voor de wind te gaan, maar dan begint Daan gedrag te vertonen dat Willemien niet van hem kent. Hij zit niet goed in zijn vel, of is er meer aan de hand? Ondertussen is Willemien zwanger van hun derde. Het lijkt teveel te worden voor Daan. De crisismomenten stapelen zich hoe langer hoe meer op. Krampachtig probeert Willemien om Daan te helpen en haar huwelijk te redden en er zonder kleerscheuren doorheen te komen. Zal het haar lukken of gaat dit gezin de geschiedenis in als het volgende gezinsdrama van Nederland?

Mijn ervaring:
Willemien Bloemink heeft haar man een belofte gedaan. In voor en tegenspoed, er voor elkaar zijn, elkaar liefhebben en deze belofte zal ze nakomen. Daan, haar man, vertoont sinds kort ander gedrag en dat gedrag neemt toe. Hij is geestelijk ziek realiseert ze zich. Maar Daan kan hier niets aandoen. Dit is en blijft Willemien haar gedachte.

Bloemink haar schrijfstijl ervaar ik als zeer vlot en beeldend. Iedere gebeurtenis zag ik voor mij. Ik was erbij, in de auto op de snelweg, tijdens de familie uitjes, gespannen op haar werk en in hun huis.

Wat vind ik Willemien een sterke vrouw! Een man hebben met suïcidale gedachten en die zijn gezin bedreigt. Hoe ver kan iemand gaan en tot hoe ver laat ze het gaan. Zoveel geduld heeft Willemien en tijdens het lezen heb ik vaker gedacht, Willemien nu moet het klaar zijn, gooi hem eruit en wanneer Willemien voor het eerst het voor zichzelf opnam was ik blij en dacht goed van jou Willemien en nu doorpakken. Maar dat kan iemand makkelijk zeggen wanneer je niet in zo’n situatie zit.

Heel mooi dat je jouw verhaal hebt op kunnen schrijven Willemien. En wat een mooie familie heb jij om je heen met goede vrienden en lieve buren. Je verhaal zal mij zeker bijblijven.

Mijn waardering:
*****
Dit verhaal heb ik met spanning en verbazing gelezen en zal mij zeker bijblijven. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg van ‘De geur van witte fresia’s’. Hoe het nu met Willemien, Daan en de kinderen gaat. Het vervolg wordt in het najaar van dit jaar verwacht.

Auteur: Willemien Bloemink
Titel: De geur van witte fresia’s
Genre: Psychologische roman
Uitgeverij: WB Publishers