Sla gerust in paniek !

kastart 30 december 2020
Dit is een deprimerend boek - niet dat zijn vorig boek zoveel beter was, het bloedspoor dat we daar achter ons laten, gewoon om 'on top of the food chain' te staan. Op de cover van The Hitchhikers Guide to the Galaxy staat in grote letters 'don't panic', hier mag gerust in grote letters 'do panic' op staan. Niet dat Harari een onheilsprofeet is. Zijn eerste boek is gewoon onze geschiedenis, en die is nu eenmaal bloederig. Zijn tweede worp is een blik in zijn glazen bol, en wat hij daar ziet, is nu eenmaal niet echt opbeurend. Alsof de Wachowski boers (nu zijn het zussen, maar dat geheel terzijde) bij hem leentjebuur hebben gespeeld voor The Matrix. Zo ziet ook Harari ons evolueren. Zonder dat we daarom levende batterijen moeten worden voor machines. Het is geen Hollywood hé. In zijn vorige boek beschreef hij hoe we op de top van de piramide kwamen te zitten, niet langer prooi, maar volop predator. Met miljoenen slachtoffers tot gevolg, een massa aan volledig uitgestorven diersoorten. Nu schetst hij een beeld van hoe we die koppositie (waar we zo voor gemoord hebben) stilaan maar duidelijk aan het afgeven zijn. Niet ver in de toekomt, maar nu eigenlijk, heute potverdomme, onder onze neus. Als je zelf even rondkijkt, zie je het gebeuren. Dus open die ogen. Lees dit boek. DO PANIC !

Meer recensies van kastart