Mooiste boek van Adam Baron tot nu toe

Ka8leen 08 december 2019
Ik las al 'de jongen onder water' die ik als volwassene supermooi maar iets te zwaar vond qua thema voor kinderen.
Dit boek is alweer een pareltje voor kinderen die de actualiteit en moeilijk bespreekbare thema's als vriendschap tegen de stroom in bespreekbaar maakt.

Mijn oudste zoon van twaalf jaar mocht dit boek recenseren voor Billy Bones en gezien ik even graag lees als hem, heb ik het boek stiekem meegelezen op de momenten dat hij op school zat of al sliep :)

Het boek begint met Timon, de jongen uit het boek van ' De jongen onder water' die vertelt over zijn vriendin Veronica Chang die met de hakken over de sloot geslaagd is voor pianoexamen en daar zijn ze heel blij mee (ook al is ze normaal de slimste van de klas).. En dan begint het verhaal met een terugblik naar twee weken eerder, naar alles wat leidde tot de blijdschap om het 'net erdoor' cijfer.

Het verhaal draagt verschillende rode draden in zich (van uitvinden wie de lievelingsjuf pestte, tot het mysterie van de nanai van Veronica proberen te oncijferen) en in snelvaart ga je naar het einde toe (maar toch wil je dat het sneller gaat want het is zoo spannend ;-) ). Af en toe pauzeert het verhaal in stukjes waardoor je hardop gaat lachen en leer je mopjes die je tot de grappigste van een feestje kunnen maken.

Mijn mening :
De eerste twintig pagina's begonnen traag en voelde als voor heel jonge kinderen en even vroeg ik me af of dit boek de verwachtingen zou inwilligen, maar dan ontvouwt het verhaal zich tot een grappig, spannend, vlot leesbaar boek voor kinderen. En een beetje als een soms komische dedectiveboek. En toch .. Het schuwt het thema van de vluchtelingenproblematiek niet en brengt het dichtbij de leefwereld van kinderen. Het wordt voelbaar, bijna echt maar houdt toch de rauwe tv schets van de kinderen weg. Ook vriendschap tegen de stroom in van de groepsdruk verdient een dikke duim in de leefgroep van deze kinderen!

Samengevat : een aanrader van formaat zoals we die langzaamaan gewend worden van Billy Bones boeken.

Het boek verrast van begin tot einde (377 pagina's lang). (Zeker lezen tot het einde! Ja, tot voorbij het dankwoord ;-) )

Meer recensies van Ka8leen