Dansgericht, spannend en zo vlot te lezen!

Kathy H. 09 oktober 2019
Ik heb eindelijk de sprong gewaagd door, na vele jaren, nog eens een Nederlandstalig boek op te pakken. Aangezien ik tot enkele weken geleden alleen maar Engelse boeken gelezen heb, was dit best een enge stap. De angst dat Nederlands ongemakkelijk zou aanvoelen zat er wel in, maar.. Gelukkig is dat helemaal goed gekomen!

Die proloog! Je wordt als het ware met een ruk in het verhaal getrokken door een grote gebeurtenis. Je hebt allerlei vragen en dan.. Keer je drie jaar terug in de tijd en begint het eigenlijke verhaal..
Ik zat eerst toch wel met enorm veel vragen die door mijn hoofd bleven spoken. Daarbij waren de eerste hoofdstukken best dansgericht, wat een hele verandering was als je het met de proloog vergelijkt. Zelf had ik daar geen last van, maar het was even wennen.

Daarna ging het verhaal pas echt van start. Ik maakte kennis met vier vriendinnen: India (die het verhaal vertelt), Zoƫ, Nikki en Lisa. Soms had ik wel moeite met de drie meiden uit elkaar houden. Het duurde eventjes voordat ik ze goed genoeg kende, denk ik.

Zoals ik al zei, was dit mijn eerste Nederlandstalige boek in jaren en het las echt verrassend vlot. Op een manier voelde de schrijfstijl wel jeugdig aan, maar ik twijfel of dit aan het boek ligt en niet aan mij? Naarmate ik verder in het boek zat, wende ik eraan en las het als een trein. Dus misschien moet het dan toch aan mezelf gelegen hebben, niet?

Dat ik snel lees, is geen geheim. - Tenminste, als ik er de tijd voor heb. - Toch heb ik Truth or Dance zelfs naar mijn mening enorm snel uitgelezen. Ik bleef me afvragen wie er achter die berichten zat. Je krijgt niet echt hints, maar toch verdenk je het ene personage na het andere en dan verlies je jezelf natuurlijk nog meer in het boek.

Hoewel ik het einde een beetje "typisch" vond - een tipje van de sluier oplichten en dan, whoop, einde! -, het stoorde me niet echt. Al kon ik echt niet wachten om het volgende deel te lezen! Wat ik dus ook gedaan heb, maar die recensie volgt later.

Iets waar ik minder blij mee was, is de aanwezigheid van eetstoornissen die eigenlijk niet aangehaald wordt. Op geen enkele manier wordt duidelijk gemaakt dat het dieet van de personages niet gezond is. Ik weet dat dit voor sommigen triggerend kan werken, dus misschien was een andere aanpak hier wel beter geweest.

4 / 5!

Ik ben eigenlijk enorm blij dat ik dit boek uitgekozen had als eerste Nederlandstalige boek. Het was allesbehalve een teleurstelling - zeker als je weet dat ik ondertussen het vervolg ook al gelezen heb. Chinouk Thijssen is sowieso een auteur die ik verder in het oog ga houden!

Meer recensies van Kathy H.