Goed plan, slechte uitvoering

Kayla Gericke 26 april 2020
Naar adem snakkend word je wakker. Het gebouw waar je je in bevindt staat in brand, maar de vlammen lijken je niet te deren. Het enige wat je je nog herinnert zijn je naam en het feit dat je gestorven bent. Welkom in Hell City. Dit is wat Allie overkomt. Ze wordt wakker in Hell City, een brandende stad waarvan de enige andere inwoners monsters zijn. Ze weet niet wat er zal gebeuren als ze de monsters verslaat, ze weet niet wat er zal gebeuren als de monsters haar verslaan, het enige wat ze weet is dat ze tegen hen zal vechten.

Het boek, gepubliceerd als een Young Adult, leest erg kinderlijk weg. De schrijfstijl is vrij simpel maar bevat veel overbodige zinnen en enkele fouten, waardoor het nog steeds niet makkelijk weg leest. Het personage en de monsters blijven gedurende het verhaal vrij oppervlakkig, pas in het allerlaatste hoofdstuk leer je deze beter kennen. De schrijfster heeft veel gebruik proberen te maken van symboliek, wat tot veel herhaling en bij mij tot irritaties leidde. Aangezien de hoofdpersoon steeds overnacht geneest, zijn alle problemen snel opgelost en verdwijnt de spanning direct weer.

Het laatste hoofdstuk was het enige hoofdstuk dat mij aansprak. Je leert hier de achtergrond van Allie en de monsters. Je leert wat Hell City echt is, iets wat je al ver van tevoren aan kan zien komen, omdat de hoofdpersoon over een onfeilbaar inschattingsvermogen beschikt en je dit in het eerste hoofdstuk al verteld.

Meer recensies van Kayla Gericke