De schoonheid van kracht

Kayla Gericke 18 augustus 2019

De wereld was vroeger een plek waar vrouwen alleen maar mooi en lieflijk dienden te zijn. Het werd niet op prijs gesteld wanneer vrouwen hun eigen ideeën hadden, wanneer ze sterk en onafhankelijk waren. Er zijn nog steeds plekken op de wereld waar vrouwen moet vechten voor dezelfde rechten als de mensen van het andere geslacht. In de sprookjeswereld is het niet anders. Wanneer Cinderella trouwt met de prins, blijven de stiefzusjes alleen en gebroken achter. Voor hen bestaat er geen goed fee, er bestaat geen prins op het witte paard of een “en ze leefden nog lang en gelukkig”. In deze wereld is er geen plek voor Isabelles kracht en vastberadenheid. Maar wanneer de oorlog met de dag dichterbij komt, is schoonheid niets meer waard en zal haar kracht geprezen worden.

Isabelle heeft altijd gedaan wat anderen van haar vroegen. Stukje bij beetje heeft ze delen van zichzelf afgesneden. Haar levendigheid, haar geluk en nu haar tenen. Alles om mooi te zijn. Maar nu alles voor niets blijkt te zijn en alles verloren lijkt, krijgt ze een vrijheid die ze nooit eerder heeft gehad. Is ze dapper genoeg om van het pad af te wijken dat haar leven bepaalt? Zal ze sterk genoeg zijn om haar hart weer heel te maken? In een gevecht tussen kans en het lot zal Isabella haar eigen weg moeten bepalen.

Stepsister van Jennifer Donnelly begint waar het sprookje Assepoester eindigt. Cinderella trouwt met de prins en de lelijke stiefzuster blijven achter. Maar dit verhaal vertelt meer. Het vertelt over schoonheid die verder kijkt dan het uiterlijk. De schoonheid van intelligentie en kracht, van nieuwsgierigheid en dapperheid. En hoeveel dit type schoonheid waard is.

Het boek bestaat uit 131 hoofdstukken van twee of drie pagina’s. Doordat de hoofdstukken zo kort zijn word je steeds uit het verhaal gehaald, wat het moeilijk maakt om het verhaal te blijven volgen. De hoofdstukken zijn voornamelijk verteld vanuit het perspectief van Isabelle, maar dit wordt afgewisseld met het perspectief van het lot en van kans. Deze hoofdstukken geven extra informatie over het verhaal, maar dienen er vooral toe om je te laten nadenken. Bestaat er een eigen wil? Zijn wij sterk genoeg om ons eigen pad te creëren? Is het wel iets positiefs als iedereen zijn eigen pad creëert?

Hoewel Isabelle wordt afgeschilderd als een van de lelijke stiefzusjes, maakt de schrijfster al vanaf het begin duidelijk dat ze een goed persoon is, die gedwongen werd slecht te zijn. Dit maakt de ontwikkeling van het personage wat kleiner en dus realistischer. Ook Cinderella (in het boek Ella genoemd) blijkt niet het perfecte meisje zoals in het sprookje te zijn. Donnelly heeft een mooie twist weten te geven aan het oorspronkelijke sprookje zonder het onrecht aan te doen. Doordat het boek een beetje in de sprookjessfeer blijft hangen, is het einde enigszins voorspelbaar. Maar Donnelly weet op een leuke en verassende manier tot dit einde te komen.

Meer recensies van Kayla Gericke