Magisch wintersprookje

Kers 19 januari 2021
Eilis moet niets hebben van de opschudding op de Eikenburcht. Haar zus Sibeal staat op het punt om haar geliefde voor het eerst te ontmoeten, maar Eilis zou zich het liefst terugtrekken van alle drukte. Haar wens lijkt verhoord te worden: als ze verdwaalt in het bos met de charmante maar onbetrouwbare Cathair, komt ze terecht in een mysterieus woud, verstoken van mensen. Toch is ook dat niet waarop ze zat te wachten. Als ze terug naar huis wil, zal ze voor Midwinter de wintervlam moeten laten branden. Ze begint een noodgedwongen trektocht door een magisch, winters landschap.

Vanaf de eerste pagina wist Mara Li me mee te slepen in haar sprookjesachtige wereld. Ik houd van Ierse mythologie in een historisch kader en ben daarom misschien bevooroordeeld. Magische bossen met mysterieuze fey, onmogelijke missies uit de bovennatuurlijke wereld: wat mij betreft kan er dan weinig meer misgaan. Toch is mijn voorliefde voor deze setting niet de enige reden waardoor ik werd meegezogen in het verhaal. Mara Li’s beeldende beschrijvingen zorgen ervoor dat de betoverende setting tot leven komt.

Het verhaal komt snel op gang. Dat moet ook wel, want zoveel pagina’s telt de novelle niet. Meteen aan het begin worden er veel verhaallijnen uitgezet: je kunt al vooruitblikken naar de romantiek die ongetwijfeld gaat komen en meedenken met de mysteries die gaande zijn in de Eikenburcht. Die volgen elkaar namelijk in hoog tempo op en sporen telkens aan om verder te lezen. Het verteltempo is precies goed: lekker vlot, maar nergens gehaast.

Eilis is een interessant hoofdpersonage. Ze vormt een sterk contrast met haar tweelingzus Sibeal: waar zij uitbundig en graag aan het woord is, is Eilis introvert en vaak verzonken in haar eigen gedachten. (Herkenbaar!) Ze stottert en heeft daarom moeite om zich te uiten. Door haar spraakgebrek, zoals ze het zelf noemt, wordt Eilis een interessant en echt personage. De persoonlijke ontwikkeling die ze op dat gebied doormaakt is op een mooie manier met de plot verweven.

Wintervlam is nergens heel verrassend, maar dat is niet erg. Ben je fan van Ierse mythen en verhalen die daarop gebaseerd zijn (zoals Dochter van het woud van Juliet Marillier)? Dan zal dit verhaal zeker in de smaak vallen. Ook als je geen voorliefde hebt voor dat soort verhalen, is het een aanrader: Wintervlam is een heerlijk wintersprookje.

Meer recensies van Kers