Meer dan 5,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Wat een trots, wat een vooroordeel

Kiki van Dijk 28 februari 2017
Via Hebban won ik Trots en Vooroordeel en mocht ik dus meedoen met de leesclub, wat ervoor zorgde dat ik het in een razend tempo uit heb gelezen vergeleken met Jane Eyre, die ik begon te lezen op 27 juni 2015 en nu maar bij bladzijde 75 ben. Dat lees je goed. Ik ben twee jaar geleden begonnen met het lezen van een boek en ik heb het nog steeds niet uit. Nu dwalen we van boek af, want ik hoor het eigenlijk te hebben over Trots en Vooroordeel.

Iedereen heeft (hopelijk) wel ooit van Trots en Vooroordeel gehoord. Misschien niet van Jane Austen, maar van haar boeken zijn talloze films en parodiën gemaakt, zoals Pride and Prejudice and Zombies, waar vorig jaar een film van verscheen. Je zou verwachten dat ik ooit een adaptatie heb gezien van dit boek, maar nee. Uiteraard heb ik van 'Mr Darcy' en Elizabeth Bennett gehoord, maar het verhaal zelf? Geen idee.

Aangezien Jane Austen niet uit deze tijdperk komt, was ik ook niet verbaasd dat haar schrijfstijl anders was dan gewoonlijk, maar het heeft toch wel even geduurd voordat ik daadwerkelijk in het verhaal zat en mij niet bleef storen aan de schrijfstijl. Waar ik ook aan heb moeten wennen, is het feit dat de mensen in de negentiende eeuw heel anders denken dan de mensen uit de 21ste eeuw. Zo gedroegen veel vrouwen in Trots en Vooroordeel zich niet zo slim (al zijn er nu ook mensen die niet zo slim zijn), jaloers (wat nu eigenlijk ook gebeurd), mochten de mannen doen wat ze wilden, had iedereen het er de hele tijd over het huwelijk en mocht men niet samenwonen als ze nog niet getrouwd waren. Dat laatste verbaast mij niet dat ze dat toen dachten, maar aangezien ik vergeten was dat ze in die tijd zo dachten, was ik wel verbaasd (hopelijk begrijp je mij nog).

Het verhaal was tot mijn verbazing bijna hetzelfde als de chick-lits van tegenwoordig, alleen dan eentje die meer dan tweehonderd jaar oud is. Ik wilde net zeggen dat het niet heel erg origineel was, maar wat kan ik er eigenlijk over zeggen, omdat dit het eerste boek is die ik heb gelezen uit dit tijdperk? Tja. Niets.

Eindelijk, ja, eindelijk, snap ik waarom iedereen die Mr Darcy toch zo geweldig vindt. Vind ík hem geweldig? Mwah. Ik bedoel, hij is heel aardig en zo in plaats van naar, maar om heel eerlijk te zijn zien en horen we niet zo veel over zijn karakter. Qua persoonlijkheid naast zijn aardigheid. Ja, het zou geweldig zijn als iedereen zijn eigen Mr Darcy had, maar... urgh, ik weet niets meer te zeggen. Goed, Mr Darcy is wel oké.

Zoals ik zei stoorde ik mij een beetje aan het feit dat de vrouwen in dit boek zich vaak jaloers en dom gedroegen, waarop de mannen dan een perfect antwoord gaven. Nu zouden we dan 'Get wrecked!' of 'Shots fired!' of 'Burn!' zeggen. En dat was eigenlijk het enige wat ik grappig vond. Trots en Vooroordeel wordt gezien als een komisch boek, maar óf ik snapte de humor niet óf ik had geen idee welke dingen als grappig werden gezien. Eigenlijk is dat een beetje van hetzelfde, maar de conclusie blijft dat ik het boek niet super grappig vond. Niet zoals de boeken van Rick Riordan in ieder geval. Nou ja, dat is weer mijn type humor.

Trots en Vooroordeel is een klassieker en daarom raad ik je aan om het te lezen, al vraag ik mijzelf nog steeds af waarom dit boek eigenlijk zo bekend is geworden. Door Mr Darcy? Misschien. Door de humor? Zou kunnen. Ik raad je aan om dit boek met iemand anders te lezen, of als leesclubboek. Tenzij je dol bent op dit soort boeken en zonder deadlines ze uit kunt lezen. Ik kan dat in ieder geval niet.

(Eerder verschenen op debookgeek.blogspot.nl)

Om terug te komen op de titel van deze recensie: 'Wat een trots' slaat op het feit dat ik trots ben dat ik dit boek eindelijk heb gelezen en het van mijn nog-te-lezen-lijst kan schrappen. 'Wat een vooroordeel' slaat op het feit dat ik ooit een jeugdversie heb moeten lezen van Northanger Abbey en ik het vreselijk vond, waardoor ik dacht dat alle boeken van Jane Austen zo vreselijk waren (al was dat wel vijf jaar geleden). Vooroordeel aanwezig!

Meer recensies van Kiki van Dijk

June steelt Athena's net voltooide manuscript en publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie?

Als de Amerikaanse pionier van de moderne dans tart Isadora Duncan de normen en wetten van haar tijd, zowel in haar kunst als in haar persoonlijke leven.

Fredo en Luigi zijn twee heel verschillende broers. Wanneer Fredo na vele jaren terugkomt naar Italië, heeft dat alles te maken met de dood van hun vader en diens lege, oude huis.

Koning Willem II is verwikkeld in een machtsstrijd met West-Friesland wanneer hij vader wordt van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.

Perdido, het stadje waar de rijke familie Caskey de scepter zwaait, wordt in 1919 getroffen door een overstroming. Enige dagen later verschijnt de mysterieuze Elinor.

Dit gedetailleerd portret van Volodymyr Zelensky is gebaseerd op vier jaar verslaggeving, uitvoerige reizen met de president naar het front en tientallen interviews.

Wanneer voormalig spion Maggie Bird een lichaam op haar oprit vindt, weet ze dat iemand achter haar aan zit. Ze richt zich tot haar oude vriendenkring van gepensioneerde CIA-agenten.

Dit boek bevat waardevolle lessen om je eigen koers te varen, speciaal voor jongeren. Ontdek hoe je een positieve mindset ontwikkelt, leert omgaan met stress en rust in je hoofd vindt.

Een toevallige ontmoeting zet het leven van de zeventienjarige Victoria op de kop. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven achter zich te laten.

Herman Koch besluit na zijn diagnose eigenlijk meteen dat hij de kanker een zo beperkt mogelijke rol in zijn leven wil laten spelen: 'Ik zou niets doen.'

Hoe ga je om met de belangrijkste relaties in je leven? Als de verhoudingen goed zijn, kun je ook beter omgaan met de andere problemen om te gaan die op je pad komen.

Het is mei 1940 en Rotterdam staat in brand. De half-Joodse Debra ontmoet een jonge wolf wanneer de Rotterdamse Diergaarde wordt getroffen door bommen.

Beaujon leidt in Constantinopel een comfortabel leven, maar dat verandert als hij betrokken raakt bij een aanslag op een antiek monument.

Volwassen zijn in deze tijd, hoe doe je dat? Doe je het alleen, of durf je het samen? Een onmisbaar boek voor ex-pubers, voor Generatie Hoi. Met veel survivaltips en voiceberichten!

Het logboek van Peter R. de Vries, over de laatste anderhalf jaar van zijn leven, wordt afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van zijn zoon Royce.

Metin gaat studeren in San Francisco en is vastbesloten zijn oude zelf achter zich te laten. Een paar weken na zijn aankomst, vinden de aanslagen van 11 september plaats.

Wanneer de introverte William trouwt met de bruisende Julia, wordt hij als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Dan komt de duisternis uit zijn verleden naar boven.

Daniel leidt een bewogen leven. Wanneer haar reputatie verslechtert, voelt ze zich in het nauw gedreven. En nu is Daniel dood. Jodie, haar grote liefde, wil weten waarom.

Als zijn vrouw Alissa plotsklaps verdwijnt en Roland met hun vier maanden oude zoontje achterblijft, gaat hij niet alleen op zoek naar haar, maar ook naar het waarom van zijn rusteloze bestaan.

De eenentwintigjarige M. vertrekt in 1989 halsoverkop naar Parijs en gaat aan de slag als au pair. Om grip te krijgen op het leven, schrijft ze.

In de donkerste periode van haar leven wil Milouska Meulens weten wie ze echt is en waar ze thuis is. Die vragen kan ze alleen beantwoorden als ze weet waar ze vandaan komt.

Wanneer Hugo's vroegere gouvernante overlijdt, duiken de verloren gewaande dagboeken van zijn grootvader Willem Adema op, die een ontstellend licht werpen op diens oorlogsjaren.

Drie jaar na het overlijden van zijn opa en de verdwijning van diens vrouw Pepa krijgt Ruben Kruijssen de opdracht de Alquerías, het familiehuis in Spanje, te verkopen.

Spontane foto’s waren zeldzaam aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Fotografen als Jacob Olie en James Higson legden zich juist toe op het fotograferen van het leven van alledag.

Titus Crown is de eerste zwarte sheriff van Charon County. Na de moord op een onderwijzeres wordt de dader, een zwarte oud-leerling, doodgeschoten door Titus' hulpsherrifs voor hij kan ingrijpen.