Niet helemaal mijn ding

Kim Landwer 25 maart 2024
Geboren Utrechtenaar Kiki van Dijk, heeft na haar studie Internationale Betrekkingen op vele plekken in de wereld gewoond. Op deze plekken spelen vaak haar boeken af. Helaas weten we niet wie er werkelijk schuilgaat achter Kiki van Dijk, dit is namelijk een pseudoniem voor een bekende Nederlandse auteur. Met ‘Amsterdam’ schreef Kiki niet alleen haar zeventiende boek, maar schreef ze ook een boek dat zich afspeelt in ons eigen kikkerlandje.

Jolijn werkt als dierenarts in Artis. Samen met haar vriend Boaz hebben ze een mooi appartement gekocht, dat ze graag willen verbouwen. Als Jolijn terugkomt van haar werk en in plaats van een hardwerkende Boaz zijn tentoongestelde lichaam vindt, stort haar hele wereld in.
De moord wordt al snel afgedaan als ‘een ongelukje’, maar Jolijn komt er achter dat de waarheid vele malen schokkender is…. Er blijkt sprake te zijn van een groot familiegeheim dat haar terug leidt naar de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Na deze ontdekking rijst bij haar de vraag: is zij zelf wel veilig?

De cover van dit boek past wat mij betreft helemaal in de stijl van waar het boek zich afspeelt. De grachtenpanden en het hekwerk voor de gracht nemen je, zonder dat je de titel hebt gelezen, al mee naar Amsterdam. Als dan de cover ook nog eens met een quote uit de &C (tijdschrift uitgegeven door Chantal Janzen) kopt dat dit DE thriller van het jaar is, dan kan je niets anders dan er zo snel mogelijk in beginnen.

Kiki van Dijk is een van mijn favoriete thrillerschrijvers en altijd weet ze me met haar mooie beschrijvingen mee te nemen naar interessante plekken. Helaas viel dit met Amsterdam een beetje tegen. Komt dit nou doordat het een bekende plek is, of omdat het onderwerp mij toch niet helemaal aansprak, ik weet het niet precies.
De echte thriller aspecten zijn voor mij wat op de achtergrond. Jolijn haar vriend wordt vermoord en ze moet zelf met tijd en wijle over haar schouder kijken, maar echt op het puntje van je stoel spannend, vind ik het deze keer niet. Wel heeft ze door de duistere familiegeheimen uit de Tweede Wereldoorlog toe te voegen, naar mijn idee meer een historische roman geschreven.

De schrijfstijl van Van Dijk is, net zoals haar vorige thrillers, eenvoudig en ze schrijft met een vlotte pen. Hierdoor wil je toch doorlezen en ben je benieuwd hoe het afloopt. Daarnaast weet ze de plekken ook duidelijk te beschrijven. Ondanks dat ik nog nooit in Artis ben geweest, kon ik mij goed voorstellen hoe het eruit moet zien.

Amsterdam is een beeldende mix van een historische roman en een thriller die zich afspeelt in onze Nederlandse hoofdstad. Ondanks dat het boek mij niet helemaal wist te boeien, kijk ik reikhalzend uit naar haar nieuwe thriller: Rome, die in april zal verschijnen.
Amsterdam is een perfect verhaal voor alle historie liefhebbers onder ons. Het boek krijgt van mij 3 sterren.

Deze recensie verscheen eerder op www.boeken-cast.nl

Meer recensies van Kim Landwer