Een prachtige, aangrijpende en meeslepende feelgood/roman

KimCoenen85 22 mei 2024
De prachtige en uitnodigende cover en titel van het boek is mijn interesse voor het boek gewekt. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik door de stijl van de cover in eerste instantie zou gaan om een roman of historische roman en geeft de cover me niet direct het feelgood gevoel. Maar misschien maakt dat het juist tot een bijzondere en originele feelgood. De schrijfster Sharon Gosling is voor mij ook nog onbekend, waardoor ik niet precies een idee heb wat ik kan verwachten.

We volgen het verhaal van Luisa MacGregor. In haar tienerjaren had ze samen met haar grote liefde een droom voor ogen. Ze wilde grote stukken grond in achterstandswijken omtoveren tot levendige buurttuinen. Ze is afgestudeerd als succesvol landschapsarchitect maar na alle gebeurtenissen in haar leven is ze beland bij een baan die haar totaal niet bevalt. Dan belt een oude bekende met het verhaal dat hij een stuk grond voor haar beschikbaar heeft en met de vraag of Luisa haar droom van een buurttuin nog altijd wil realiseren. Luisa is vastbesloten om samen met Cas, de lokale leerkracht van een boksschool, en Harper, een tiener met heftige problemen, de buurttuin tot een succes te maken. Luisa's zelfvertrouwen is alleen wat wankel. Zal het haar uiteindelijk lukken de gemeenschap tot elkaar te brengen? En zal er tussen haar en Cas wat opbloeien?

Wat een bijzonder, ontroerend en erg meeslepend verhaal. Sharon Gosling heeft een erg levendige en meeslepende schrijfstijl en weet in haar gevoel enorm veel emotie en gevoel te leggen. Wel vond ik het persoonlijk iets minder een feelgood en meer een roman, maar het was wel een boek dat me echt wist te pakken.

We volgen Luisa's verhaal. Luisa, maar ook de andere personages zijn erg realistische, natuurlijke en goed uitgewerkte personages. Het zijn stuk voor stuk personages die uniek en verschillend zijn, maar die je weten te raken. Het zijn namelijk allemaal heel bijzondere personages met een achtergrond en diepgang. Dat maakt het verhaal erg aangrijpend en laat de gebeurtenissen bij je binnenkomen.

De verhaallijn kent een mooie opbouw, waarbij eerst Luisa en haar huidige situatie goed worden uitgewerkt. Wanneer Luisa een telefoontje krijgt en de kans om haar lang gekoesterde droom werkelijkheid te laten worden gaat het verhaal voor mijn gevoel echt van start. De personages die ze hierbij ontmoet worden hierdoor op natuurlijke wijze geïntroduceerd en vormen een prachtige bijdrage aan de kracht van de verhaallijn. Gedurende het verhaal zien we Luisa een prachtige groei van vallen en opstaan doormaken, wat het verhaal erg indrukwekkend maakt. Dit geldt trouwens niet enkel voor Luisa, ook andere personages doen mooie levenslessen op. Het verhaal wordt anders dan ik had verwacht afgesloten, maar ik ben zeker niet teleurgesteld.

De vergeten buurttuin is een prachtige, aangrijpende en meeslepende feelgood/roman. Het is levendig en vlot geschreven en Sharon Gosling weet de personages erg realistisch en op sterke wijze neer te zetten. Daarbij heeft ieder personage iets unieks, dat het verhaal des te bijzonderder maakt. Het verhaal heeft een indrukwekkende verhaallijn, waarin vele levenslessen verborgen zitten. Het is een prachtig verhaal dat je zonder twijfel weet te ontroeren.

Meer recensies van KimCoenen85