Een spannende, lugubere en razend goede thriller serie

KimCoenen85 07 mei 2024
Na het lezen van Gebroken stemmen, ben ik erg benieuwd hoe de serie zich gaat vervolgen. Aangezien het eerste deel me erg aansprak, zijn nu mijn verwachtingen hoog gespannen. Zal het weer zo'n spannende, lugubere en heftige thriller zijn? De covers sluiten mooi op elkaar aan, en zijn onderscheidend genoeg.

Na een verstikkende relatie met een seriemoordenaar krijgt Margot eindelijk haar leven weer op de rails. Als student Verpleegkundige loopt ze stage op de spoedafdeling van een ziekenhuis. Tijdens haar dienst komt er een bebloed meisje met een blauw oog naar haar toe. Bij Margot gaan gelijk alle alarmbellen af. Nog voor Margot het meisje goed heeft kunnen verzorgen, komt haar moeder de spoedafdeling binnen. Ze is een vooraanstaand minister en het meisje wordt mee naar huis genomen. Diezelfde avond wordt de minister vermoord aangetroffen. Is dit het resultaat van een vreselijk gezinsdrama of is er meer aan de hand? Kan Margot zomaar iedereen vertrouwen? Met wetsarts Olivier, rechercheurs David en Lina en voormalig gerechtspsychologe Jade zoekt Margot opnieuw naar de waarheid en probeert ze af te rekenen met de demonen uit haar verleden.

Het verhaal gaat van start met een heftig, schokkend en angstaanjagend proloog. Hiermee weet Lotte Leenaerts je als lezer direct te pakken en nieuwsgierig te maken na het hele verhaal. Ze heeft een vlotte, levendige en krachtige schrijfstijl. Het verhaal heeft een vrij hoog tempo en wisselt gedurende het hoofdstuk tussen verschillende plaatsen en personages. Ze weet dit zo te doen, dat het niet verwarrend wordt, dingen naast elkaar gebeuren en de verhaallijn zijn kracht niet verliest. Op deze wijze weet ze met het verhaal en de gebeurtenissen een goede spanning op te bouwen.

Het verhaal kent personages uit het eerste deel. Daarbij wordt er op een aantal gebeurtenissen uit deel één doorgeborduurd. Toch denk ik, mocht je het vorige deel niet gelezen hebben, de verhaallijn goed te volgen is. De personages zijn verschillend, realistisch en goed neergezet. Sommige worden net wat verder uitgediept, waarbij bij andere personages wat vragen onbeantwoord blijven, wat je als lezer nieuwsgierig houdt.

Het verhaal vervolgt zich op chronologische volgorde. Bij het verhaal moet je er rekening mee houden dat Lotte Leenaerts de lugubere en heftige gebeurtenissen levendig en met gevoel en detail weet te beschrijven. Ik kan dit persoonlijk erg waarderen, omdat hiermee het verhaal tot leven komt. Ze weet daarbij de gedachtegang van de personages goed te verwoorden, wat het verhaal des te schokkender en intrigerend maakt. Over de daders wordt gedurende het verhaal veelal gespeculeerd, maar pas bij het plot vallen daadwerkelijk alle puzzelstukjes in elkaar en volgt een schokkende ontknoping.

Gebroken zielen is het tweede deel van een spannende, lugubere en razend goede thriller serie. Ondanks dat het verhaal losstaand te lezen is, spelen personages en eerdere gebeurtenissen uit deel één een rol in het tweede verhaal. Het is levendig, vlot en lekker krachtig geschreven. Het verhaal volgt in een vlot tempo en Lotte Leenaerts gaat gruwelijke gebeurtenissen niet uit de weg om deze met veel details en aandacht te beschrijven. Ik heb weer van het begin tot het einde genoten. Ik ben ontzettend benieuwd naar deel drie.

Meer recensies van KimCoenen85