Een fijne en grappige novelle

KimCoenen85 06 maart 2024
Weer een nieuwe schrijfster die ik kan ontdekken via De verhalenfabriek. Janneke Spijkerboer schreef een feelgood met een uitnodigende en vrolijke cover. Op de gele cover zien we illustraties van een meisje in een rood jurkje wandelend over een pad met aan de zijkanten dieren, vlinders, bloemen en andere vrolijke illustraties. Ik ben erg benieuwd.

Nikki fladdert heerlijk chaotisch en ongecontroleerd door het leven. Wanneer ze wordt ontslagen bij Artis zoekt ze wat anders en kan ze al snel aan de slag bij een zorgboerderij. Ondanks dat Nikki geen verstand heeft van Hooglanders, die ze daar moet verzorgen, verzwijgt ze dit voor haar werkgever. Helaas komt deze leugen haar duur te staan. Ze moet zich hard inzetten om niet door de mand te vallen, zeker wanneer haar knappe collega Doenja haar hoofd helemaal op hol weet te brengen. Op een onbewaakt moment slaat het noodlot dan ook toe. Zal Nikki de situatie kunnen redden en Doenja's hart veroveren?

Janneke Spijkerboer heeft een vlotte, levendige schrijfstijl met veel humor, waardoor het verhaal gemakkelijk leest en je kan lachen om de chaotische Nikki, die overal een puinhoop van weet te maken.

We volgen het verhaal van Nikki. Nikki is een jonge doorsnee vrouw, die heerlijk chaotisch is en het leven niet te serieus neemt. Hierdoor is ze regelmatig erg grappig en kan ik erg om haar capriolen lachen. Naast Nikki zijn ook de andere personages leuk, maar wel redelijk doorsnee weggezet, waardoor het natuurlijk en goed aanvoelt.

Het verhaal heeft een leuke en mooie verhaallijn. Ondanks dat bepaalde dingen wat voorspelbaar zijn, geniet ik met volle teugen. Het verhaal kent leuke wendingen en gebeurtenissen en is alweer uit voordat je er erg in hebt.

Handboek met loeigoeie informatie is een fijne en vooral grappige novelle. Het is levendig, vlot en met veel humor geschreven. Ik heb erg genoten van het chaotische personage Nikki die van elke situatie een ramp weet te maken. Zonder twijfel een heerlijk tussendoortje!

Meer recensies van KimCoenen85