Een origineel, bijzonder en persoonlijk verhaal

KimCoenen85 22 mei 2024
Ik had het boek al een aantal keer op Instagram voorbij zien komen op mijn tijdlijn. Eerlijk gezegd werd ik door de cover niet direct aangetrokken. Totdat ik Thomas Theodorus Broers sprak op Instagram en hij meer vertelde over zijn boek. Dit maakte me nieuwsgierig, waardoor ik nu met zijn boek in mijn handen zit, om het te gaan lezen en recenseren. Ik ben erg benieuwd naar zijn verhaal.

Thomas belandt door een drank- en drugsverslaving in een safehouse. Hij vertelt over zijn dagen, gedachten en bevindingen tijdens deze dagen. Daarbij gaat hij door een rollercoaster van emoties en gedachten van geestdriftig, geestig, grimmig, gemeen, boos, galant, grof zinnig, geniep, energiek.. In safehouse 1 lezen we zijn eerste 30 dagen dagboek vanuit het safehouse.

Wat een bijzonder, origineel en erg uitgesproken verhaal van Thomas Theodorus Broers tijdens zijn 30 dagen in het safehouse. Thomas Theodorus Broers heeft een uitgebreid alomvattend literair en poëtisch taalgebruik. Hij is groot fan van intrigerende en weinig gebruikte woorden, die hem aan het denken zetten, hoewel eigenlijk alles hem wel aan het denken zet.

Zijn verhaal start met een proloog over het leven van Thomas op het moment voordat hij het safehouse in gaat. Hij beschrijft openhartig zijn donkere en onstuimige gedachtes en zijn dwang naar verdoving in verschillende vormen. Daarna volgen zijn 30 dagen journals en beschrijft hij wat hij gedaan heeft, gevoeld heeft, beleefd heeft met onder andere Dave en Rolf en zijn schrijfsels. Dit zijn de meest uiteenlopende verhalen, ondanks dat zijn gedachten soms grimmig en zwaar zijn moet ik bekennen dat ik ook heb meermaals hardop zitten te lachen over zijn fascinatie over boterhammen, zijn opgezette uil Sheldon Cooper, De Gele Kanarie wat zijn ijkpunt is tot het bepalen van een locatie of route of de Fazantenburger. Maar het meest heb ik genoten van zijn uiteenzetting over het sprookje Sneeuwwitje. Geniaal.

Safehouse 1 is een origineel, bijzonder verhaal van Thomas Theodorus Broers. Hij vertelt over zijn drugs- en alcoholverslaving en doet verslag over de eerste dertig dagen die hij in het safehouse verblijft. Hij weet zijn donkere, onstuimige en meest uiteenlopende gedachten, gevoelens en analyses over zijn waarnemingen openhartig met je te delen en neemt geen blad voor de mond. Ik vond het een fascinerend en boeiend verhaal en ik hoop dat er een vervolg komt.

Meer recensies van KimCoenen85