Een prachtige, mooie en aangrijpende young adult

KimCoenen85 06 mei 2024
Na het lezen van de prachtige young adult Wanneer bloemen verwelken van Meke Levenga, zijn mijn verwachtingen voor deze nieuwe young adult die onlangs verscheen hoog gespannen. Het boek heeft, zoals alle covers van Uitgeverij Clavis, weer een prachtige, intrigerende en uitnodigende cover. We zien een lila kleurige lucht met wolken en een regenboog. Op de voorgrond zien we een jonge vrouw in kikvorsperspectief gefotografeerd kijkend naar de lucht.

Everly-Raine maakt een nieuwe start in haar leven. Ze start met een nieuwe school en opleiding, ver weg van huis en probeert haar weg te vinden. Ze ontmoet mensen en wordt zelfs leadzangeres in een band. Het valt haar niet mee, maar wanneer ze denkt dat ze eindelijk haar plekje begint te vinden, gaat het compleet mis. Vriendschappen gaan kapot, ze verliest haar studio en ook met haar studie ervaart ze tegenslagen. Haar studenten droom hangt aan een zijden draadje. Everly-Raine probeert zich door de tegenslagen heen te worstelen en komt er langzamerhand achter dat na regen de zon altijd weer schijnt.

Wat een prachtig, mooi, ontroerend en aangrijpend verhaal heeft Meke Levenga weten te schrijven. Meke Levenga heeft een levendige en vlotte schrijfstijl en heeft haar hoofdpersonage met finesse neergezet dat je compleet in haar emoties en gevoelens mee gaat en deze als lezer mee beleeft.

We lezen het verhaal van Everly-Raine, deze jonge vrouw begint aan het eerste jaar van haar kunstopleiding ver van huis. Everly-Raine is een gevoelig meisje, dat nog amper zelfvertrouwen heeft en totaal niet voor zichzelf op kan komen. Daarbij wordt ze ook compleet overspoeld door alle prikkels en gebeurtenissen en is het het liefste thuis. Het personage voelt voor mij als één grote herkenning, waardoor Everly-Raine direct in mijn hart zat. Ook de andere personages zijn realistisch, verschillend, uniek en divers. Het geeft een realistisch beeld van het studentenleven.

Het verhaal begint op het moment dat Everly-Raine haar intrede doet in haar studio en haar moeder en broer vertrekken. De angst en eenzaamheid die haar daarbij overspoelen zijn zo voelbaar dat je mee in het verhaal wordt gezogen. Meke Levenga weet het studentenleven en alle "sociale druk" die hierbij komt kijken realistisch en goed te beschrijven. Het verhaal kent ontroerende, bijzondere, leuke, heftige en aangrijpende gebeurtenissen. We volgen de zoektocht van Everly-Raine naar haar plekje in de wereld en haar pogingen om trouw te blijven aan zichzelf. Dit heeft Meke op een prachtige en succesvolle manier weten te doen. Maar bovenal weet ze deze mooie young adult op geweldige wijze af te sluiten.

Voor altijd regen is een prachtige, mooie en aangrijpende young adult. Meke Levenga weet met het goed uitgewerkte hoofdpersonage echt bij je binnen te laten komen. Met haar levendige en vlotte schrijfstijl waarin de emoties tastbaar zijn volgen we de eerstejaars studente Everly-Raine die trouw probeert te blijven aan zichzelf en haar plek zoekt in de wereld. Erg goed!!!

Meer recensies van KimCoenen85