Verhaal van hoop

kimketels 07 april 2024
Ik mocht deze vooruitlezen voor Ambo Anthos uitgevers en wat een plezier was dit boek!
Het boek gaat over de nasleep van de Tweede Wereldoverlog. Irène is een Francaise die in een Duits inlichtingencentrum/archief werkt. Ze helpt Joden te achterhalen wat er met hun familieleden gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog. Zo botst ze ook op haar eigen geschiedenis.
Irène botst ook op heel wat beperkingen, want er is heel veel bewijsmateriaal vernietigd toen de oorlog op zijn einde liep. De SS heeft er alles aan gedaan om foto's, archieven en kampen te vernietigen voor die ontdekt werden.
Dit verhaal sleept je echt mee in zowel de hedendaagse geschiedenis als in de geschiedenis ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.
Het toont echt de impact van de holocaust in deze tijd. Dit is niet zo zeer een triest verhaal, maar eerder een verhaal van hoop.
Hoop dat er ook mensen zijn die het beste voorhebben met hun medemens en bereid zijn om die extra stap te zetten zodat mensen te weten komen wat er met hun familieleden gebeurd is en ook de achtergelaten spullen uit de concentratiekampen terug te bezorgen aan de familieleden die wel nog in leven zijn.
Er komen wel soms harde verhalen naar boven, maar ook hoopgevende.
Ik kan dit boek zeker aanbevelen! Ik heb er alvast heel hard van genoten!

Meer recensies van kimketels