Zwarte Zwaan: meeslepend, verrassend en doordacht

larissabuur 07 april 2020
Zwarte Zwaan van Gideon Samson is een zeer verrassend boek. Een boek dat je niet snel zult vergeten. In Zwarte Zwaan volg je een verhaal vanuit drie verschillende perspectieven. Te beginnen bij een ik-perspectief, gevolgd door het hij-perspectief en tot slot een jij-perspectief. Het is zeer verrassend om al deze perspectieven in het boek tegen te komen en achter het spannende verhaal te komen door het volgen van verschillende personen. Het jij-perspectief komt heel weinig voor in boeken. Samson heeft het op de knappe manier geschreven, zodat het lijkt alsof je het echt zelf beleeft.

Voor de grote gebeurtenis volg je Duveke, de beste vriendin van Rifka. Rifka heeft een plan: ze wil haar eigen begrafenis meemaken en doet alsof ze ontvoerd is. Duveke moet alles voor haar regelen en betalen, in het diepste geheim. Vervolgens krijg je te lezen wat zich na de gebeurtenis afspeelt, vanuit de ogen van Olivier, de broer van Duveke. Er komen steeds flashbacks van de dag van de begrafenis tot aan de dagen voor de verdwijning van Rifka. Olivier probeert erachter te komen wat er allemaal is gebeurd. Uiteindelijk kom je daar ook achter, maar pas op de allerlaatste bladzijde. Want tijdens het derde deel lees je vanuit het jij-perspectief en kom je achter het verhaal van Rifka.

Gideon Samson heeft een bloedstollend spannend, zeer verrassend en een tikje luguber verhaal geschreven. Het is geweldig hoe Samson je steeds dichter bij de waarheid laat komen, door te spelen met de verschillende perspectieven. Aan het einde, eigenlijk pas op de laatste bladzijde, vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Dingen die eerder nog niet helder of compleet waren, worden ontrafeld. Dan blijkt het boek mega doordacht te zijn. Alles zit zo mooi in elkaar geweven.
Al met al, een heel geslaagd boek van Gideon Samson. Maar of het een kinderboek is? Lastige vraag. Ik denk dat het heftige en uitzonderlijke onderwerp, gecombineerd met de verschillende perspectieven en losse puzzelstukjes, moeilijk is om te begrijpen voor kinderen.

Meer recensies van larissabuur