Goed uitgewerkt vervolg maar met minder spanning

lauraleest_be 07 april 2021
Verhaallijn: Wanneer Kate met haar zoon aan het duiken is in een stuwmeer genaamd Shadow Sands botsen ze op een verminkt lijk. De politie klasseert de zaak als een ongelukkige verdrinking. Maar hoe kan een regionaal zwemkampioen zomaar verdrinken? Het slachtoffer zijn moeder kan zich hier niet bij neerleggen en vraagt hulp aan Kate om de zaak nader te bekijken. De laatste jaren verdwijnen er geregeld mensen in de omgeving van Shadow Sands, Magdalena een collega van Kate aan de universiteit doet hier onderzoek naar. Maar wanneer ook Magdalena op een dag verdwijnt moet Kate en haar compagnon Tristan alle op alles zetten om deze zaak op te lossen.

Schaduwland is het vervolg op “zonder gezicht”, een nieuwe serie geschreven door Bryndza met criminologe Kate Marshall als hoofdpersonage. Het boek begint al meteen met een knallende en gruwelijke proloog, hierdoor zit de spanning er al meteen in, is je nieuwsgierigheid gewekt en heb je meteen hoge verwachtingen van dit boek. De vlotte schrijfstijl die Bryndza telkens weet aan te meten is ook hier weer van toepassing, je bent snel mee in het verhaal en dankzij de korte hoofdstukken die telkens eindigen met een cliffhanger zorgen die ervoor dat je verder wilt lezen. Ook wordt er in dit boek verder gebouwd op het eerste deel en leer je Kate beter kennen, zowel in haar privé als professioneel leven. Haar compagnon Tristan wordt als personage ook verder uitgewerkt en krijgt een grotere rol in het verhaal dan t.o.v het eerste deel, wat een mooie toevoeging is. Toch wist de aanloop naar het plot toe mij niet altijd evenveel te boeien, soms werden bepaalde zaken nogal ingewikkeld/stroef aangebracht en miste ik die rode draad van spanning doorheen het verhaal die ik in zijn vorige boeken wel altijd wist terug te vinden. De uiteindelijke plot twist zit goed in elkaar met een shotje adrenaline en zorgt voor een mooie afsluiter. Schaduwland krijgt van mijn 3,5 ster omdat het verhaal een mooi vervolg is op het eerste deel met de nodige aandacht voor het uitwerken en verdiepen van de hoofdpersonages.

Meer recensies van lauraleest_be