Vlees nog vis

Leendert 12 april 2021
Ik weet niet wat ik met dit boek aan moet. Aan de kwaliteiten van de schrijver ligt dit niet, er worden verschillende technieken afwisselend gebruikt; ik-vertelling, auctoriele verteller, monoloog interieur en legende en verhalen in het boek.

Het verhaal is simpel; de hoofdpersoon overdenkt na een vrijpartij de relatie met zijn vriendin, die tot nu toe 6 jaar heeft geduurd. Zijn eigen familie en de familie van zijn vriendin komen aanbod. Hannah, de vrouwelijke hoofdpersoon komt uit een land in Afrika, vandaar dat een gedeelte van haar geschiedenis wordt verteld in legende vorm.
Hier begint mijn verwarring; is het onderwerp van dit boek de cultuurverschillen tussen Europa en Afrika, is het een postkoloniale roman? Van de drie legenden is er maar een die voor mij uniek is en die ik daarom aan Afrika wil koppelen, de anderen hebben te veel overeenkomsten met sprookjes en legenden uit Europa.
Die ene gaat over een kunstenaar en hoe deze naar de dood kijkt. Hij ervaart dat iets pas voltooid is als dit of degene dood is. Hij maakt zijn beelden niet af. Dit verklaart ook de titel: onvoltooid en de dood komt op allerlei plaatsen naar voren in de roman. Hannah is dood, ook al wordt dat niet expliciet gemeld; in de familie zijn er veel sterfgevallen. Vandaar ook mijn opmerking dat de roman technisch wel goed in elkaar steekt.
Maar dan het probleem; Hannah, hoewel van Afrikaanse afkomst gedraagt zich niet als zodanig, niet in de roman. Ze heeft graag de controle en doet graag vernederende dingen met de tandarts, de hoofdpersoon. Ze vertoont eigenschappen van afwijkend seksueel gedraag. Ze is manipulief en onsympathiek. Voor de tandarts kan ik ook geen sympathie opbrengen. Zij grootste probleem met Hannah is dat ze niet met hem naar bed wilt maar wel spelletjes speelt, wat volgens haar geen spelletjes zijn. Wat moet je met zo'n man. Als tandarts is hij toch wel wat ongeloofwaardig. Hij heeft geen assistente of wat dan ook; ik denk niet dat er veel tandartsen zijn die op die manier een praktijk voeren. Daarnaast komen alle relaties die hij heeft bij hem binnen lopen als klant. Dat is niet verstandig als je als tandarts zomaar relaties aan gaat met je patiƫnten.

Je zou bijna zeggen dat omdat het verhaal zo westers aan doet, dat het satire moet zijn. Dat zou dan alleen duidelijker naar voren moeten komen.

Helaas blijft het een mislukte roman.

Meer recensies van Leendert