Een teleurstellend boek.

Leendert 07 mei 2020
Ik heb spijt dat ik dit boek heb gekocht en niet geleend bij de bibliotheek. Een boek koop je om te herlezen en dat is dit boek niet waard.

Wat mij opvalt aan recensies is dat je er weinig weerklank van andere recensenten in vind, voor mij zijn het juist aanvullingen of startpunten voor een mening.
Voor Peaches zijn er drie factoren die voor mij opvallen. De negatieve en positieve reacties zijn gepolariseerd. De negatieve reacties betreffen vooral het karikaturale van de twee hoofdpersonen, een geleerde en een jong meisje. De geleerde is wereldvreemd zoals te verwachten en de jonge vrouw is het kind/hoertje. Daarnaast is er mijn eigen gevoel van teleurstelling in het boek.

De positieve reacties gaan vooral over het geleerde gehalte van wat de professor te berde brengt over zijn liefde, want liefde is het thema van het boek.

Tegen het eerste negatieve element is het gebruik van stereotypen is niets in te brengen. Het is helemaal het stereotype van de oude man en het jonge meisje. De vrouw is wederom het hoertje. Een gewillig zich aanbiedend object. Is er ironie in het spel, ik zie het niet. Wat is dan de bedoeling van de schrijver?

Tegen de positieve reacties wil ik wat inbrengen. Het zou te waarderen zijn door het gebruik van de klassieken voor het commentaar van de geleerde. Ik ben geen latinist en wil wel wat opzoeken, maar in dit geval vraagt dat wel veel tijd. Daarnaast wordt tegen het einde van het boek een theorie over liefde verwoord die gebaseerd is op werken van de door de geleerde bestudeerde latinist. Ik heb cultuurwetenschappen gestudeerd en weet dat je uit moet kijken met oude teksten te vertalen naar het heden. Het zijn teksten geschreven voor een bepaald publiek wat wij niet kennen en met een doel die wij ook niet zeker weten.
Was het de bedoeling van de schrijver om over het verschil van fictie in werkelijkheid te schrijven dat is een van de onderwerpen die de schrijver bezig houdt. Dat is dit keer niet gelukt. Aan werkelijkheid ontbreekt het helemaal. Het begint met een e-mail, in een tijd van apps en datingsites. Het is een banale werkelijkheid en een geleerde fictie. Beide zijn interpretaties en discussie daarover is niet terug te vinden in het boek.

Leendert

Meer recensies van Leendert