Een echte Windmeijer?

leon 13 januari 2024
Titel: De schaduw van Vermeer.
Auteur: Jeroen Windmeijer.
Genre: Art-thriller.

Dit keer geen zoektocht over en door continenten, geen moord en doodslag, maar een rustig verhaal dat begint met een interview over vervalste schilderijen.

Jeroen Windmeijer neemt de lezer mee in korte hoofdstukken ( Fabian / David ) door Delft.

Alcoholist in behandeling Fabian de Ligt is leraar geschiedenis op het Stanislascollege in Delft. Het is van oorsprong een academie opgericht door de Jezuïeten. Fabrian is al eeuwen bezig met zijn proefschrift over de schilder Johannes Vermeer en de Jezuïeten en daarom wil hij een van de oud leraren de Jezuïetenpater Ignatius Kempers interviewen. Kempers leeft nu teruggetrokken in een verzorgingshuis en is niet helemaal meer bij.

David is een rijke kunsthandelaar met een opmerkelijke bijbaan.

De schaduw van Vermeer is een goed geschreven boek, je kunt merken dat Jeroen er een gedegen studie van gemaakt heeft maar het is geen boek met cliffhangers.
Uit het boekje de vervalste Vermeer zijn enkele passages letterlijk overgenomen.
Achterin het boek kun je op een kaartje zelfs de hele tocht door Delft, die de hoofdfiguren maken, volgen. Jeroen legt ook verantwoording af achterin het boek en geeft zijn bronvermelding weer.

Ik ben benieuwd naar de volgende 2 delen.

Meer recensies van leon