Ons einde nabij?

leon 04 juni 2023
Openbaring.

Openbaring is het eerste deel van een trilogie en een samenwerking tussen Jeroen Windmeijer & Tjarko Evenboer.

De verhaallijn is bijzonder goed opgebouwd.
Het verhaal is geschreven vanuit Simon Ryevaar, religieus antropoloog aan de Universiteit Leiden en gespecialiseerd in ‘eindtijdbewegingen’ – geloofsgroepen die menen dat het einde van de wereld nabij is, Simon is de hoofdpersoon, maar er volgen ook korte hoofdstukken vanuit de volgende personages; journalist Nova le Temps, Dragonov en De Redder. In de eerste instantie lijken het losse personages, maar gedurende komen ze ergens samen.

De proloog zet gelijk de toon. Krachtig en spannend.
Als een bevriende archeoloog in een grot in Turkije een mysterieuze inscriptie uit het Bijbelboek Openbaring ontdekt vliegt Simon gelijk naar Turkije.

Openbaring is het laatste boek in de bijbel, vol met uitspraken over het einde van de wereld.
Is het mogelijk dat het Bijbelboek al tweeduizend jaar lang verkeerd geïnterpreteerd is?
Komt daar een antwoord op kom?

Door de eeuwen heen voorspelden vele " profeten " het einde van de wereld, zo ook in Leiden de sekte The Bride onder leiding van " de Redder ".

Journalist Nova le Temps doet onderzoek naar The Bride, die dankzij haar charismatische leider steeds meer leden trekt.
Wanneer Nova dieper graaft komt zij schokkende informatie over de sekte te weten. Maar stuit ze ook op steeds meer verzet en intimidaties vanuit de sekte.

Overal waar Simon is geweest gebeuren er vervelende zaken, is er een verband met de grot en haar geheim? Willen andere het geheim verborgen houden?

De wegen van Simon en Nova zullen spoedig kruisen en dat is dan het begin van een levensgevaarlijke zoektocht naar antwoorden binnen en buiten Europa.

Het plot had ik niet aan zien komen. Een verrassend vurig einde.

Deze meeslepende reli thriller " Openbaring " is een vlot en levendig geschreven verhaal.
Vol spanning en diepgang, bijbelse onthullingen, misschien met een ontluikende liefde.
Ik kijk nu al uit naar deel 2.

Jeroen en Tjarko, mijn complimenten.
4 **** sterren.

Meer recensies van leon