Goed sprookje en enge nachtmerrie over de werkelijkheid onder Trump

Lettergeest 16 december 2019
Dave Eggers schrijft van die boeken die je in één ruk uitleest. Dit kleine boekje ook. Een sprookje, of beter: een nachtmerrie , over het bewind van Donald Trump. Hij wordt zomaar de kapitein op de boot de Glory, al weet hij niets van boten. Al wil hij niets te maken hebben met mensen die wat van boten afweten. Hij regeert door op een white board korte spreuken te noteren. Diep innerlijk zint hij op wraak op iedereen die niet voor hem is, niet op hem heeft gestemd. En een Bepaald soort mensen laat hij gewoon over boord zetten. Eigenlijk steeds meer mensen. Verliefd op z'n dochter is hij vooral onder de indruk van kapitein De Bleke van dat andere schip, dat schurkenschip. Maar De Bleke ruikt zo goed naar muskus en zit zo mooi te paard met ontbloot bovenlijf! Stiekem is hij van hem onder de indruk - zoals die man omgaat met zijn tegenstanders!
Langzaamaan wordt het allemaal van kwaad tot erger de Glory. Hoewel zij hardnekkige fans hem blijven steunen.
Een enge, maar wel behoorlijk goede weergave van de werkelijkheid onder Trump.
Ik denk niet dat Dave Eggers ooit nog onder de vrienden van Trump zal horen. En volgens de president zal het wel een fake-fabel zijn..

Meer recensies van Lettergeest