Indrukwekkend 37-delig essay

Lianne 16 mei 2021
Ik wilde al tijden eens een keer een collectie van essays lezen. Een sleepnet in de Marianentrog van Ida Lødemel Tvedt werd zo fascinerend beschreven in de nieuwsbrief van de Club van Echte Lezers van Atlas Contact dat ik besloot om een poging te wagen voor een recensie-exemplaar. Et voila, ik werd uitgekozen!

Ida Lødemel Tvedt bespreekt in dit 37-delige essay de meest uiteenlopende onderwerpen, van kakkerlakken en A Little Life tot aan feminisme en oorsprongsmythen. Ze schrijft ontzettend scherp, heeft kennis van zaken en weet haar denkkracht feilloos te combineren met verhalen uit haar persoonlijke ervaring.

Sommige onderwerpen gingen me wat boven de pet, zoals de meer inhoudelijke essays over kunstkritiek en de oorsprongsmythen. De meer persoonlijke essays over bijvoorbeeld het contrast tussen Noorwegen en New York, haar colleges, haar ontmoetingen met mensen en haar familie vond ik ontzettend mooi geschreven. Ik merkte überhaupt dat ik die essays interessanter vond om te lezen dan die over diepere, abstractere onderwerpen. Al ligt dat misschien ook aan mijn gebrekkige ervaring met het lezen van essays.

Het meest interessant vond ik een essay over alt-right en dan specifiek over Breivik. Tvedt gaat hierin in op hoe Noorwegen en andere landen omgingen met deze gebeurtenis, hoe de nabestaanden behandeld werden en hoe onhandige woordkeuzes de kloof met alt-right misschien nog wel verder vergrootten. Dit essay zette me echt aan het denken.

Ik ben onder de indruk van de kennis en kunde van Tvedt en dit boek heeft me er zeker van overtuigd dat ik vaker essays wil lezen. Het is fijn om eens goed aan het denken gezet te worden door een messcherpe essayist en het motiveert me om mijn kennis over bepaalde onderwerpen wat verder uit te diepen.

Meer recensies van Lianne